Zenuwuitval (dropping hand) na bovenarm fractuur.

  • Michiel

    Hallo,

    Dropping Hand is inderdaad dat je hand hangt, ook wel Nerves Radialus Leasie genoemd. Vaak komt het door trauma of doordat mensen er te lang op liggen. Hoe het ontstaat na borstkanker weet ik eigenlijk niet…

    Het is zeker te behandelen, alhoewel van te voren nooit helemaal vast staat in hoeverre het hersteld. Dat is per situatie/persoon weer anders.

    Fysiotherapie is een goede start. Door veel te bewegen prikkel je je zenuw en spieren weer. Veel oefenen en bewegen is de beste remedie.

    Succes en sterkte!

    Michiel!

  • Harrie

    Ik ging laat op de avond nog even achter de computer , ben in slaap gevallen met

    als reactie een Dropping Hand loop nu met hand spalk.

    Waarschijnlijk ben ik in slaap gevallen met de linker arm op de rand van de tafel.

    Dit is nu ongeveer 6 weeken terug , nog geen verbetering.

    Iedereen Succes en sterkte.

    Groeten Harrie.

  • Saskia

    Op 15 sept. heb ik na een val mijn schouder uit de kom gehad, naar achteren toe, dus de arm hing op mijn rug. 3 uur na het ongeval is mijn arm pas teruggeplaatst. Direct na het terugplaatsen werd duidelijk dat ik geen gevoel en geen kracht meer had, Ik kreeg de hand, vanaf de pols niet meer opgetild. Dit is de bekende dropping hand (vallende hand>letterlijk vertaald). Nu, 2½ week later, krijg ik de hand ietsje opgetild, en kan ik de duim, wijs- en middelvinger weer strekken. De ringvinger en pink doen nog niet heel veel en hier heb ik ook nog een heel doof gevoel in. Vandaag heb ik pas te horen gekregen dat er een stuk van de kop van de schouder is afgebroken, dit herstel duurt tot 6 weken na de val. Hoelang het zenuwletsel gaat duren, kan niemand zeggen.

    Begin dit jaar heb ik in mijn rechterschouder een zenuwontsteking gehad, met als gevolg >scapula alata (vleugelend schouderblad). Het schouderblad klapt dus gewoon naar buiten toe, de zenuw stuurt de spier niet meer aan die ervoor zorgt dat het schouderblad op de plaats blijft. Dit is in april geweest en tot op heden is er nog geen vooruitgang te zien. Deze zenuw was wel beschadigd door de ontsteking. Bij deze val is de zenuw alleen geplet geweest en herstel zou nu dus sneller gaan. Laten we het hopen, ik heb n.l. 3 kleine kinderen en dit letsel is niet bepaald handig met nog een peuter van 2 jaar in de luiers. Kracht heb ik totaal niet in de hand, ik kan nog geen lichtschakelaar induwen of een ritssluiting dichtmaken. Ik wens iedereen heel veel (spier-) kracht, geduld, succes & sterkte !

    … en uiteraard een voorspoedig herstel !

    Groeten Saskia

  • saskia

    Saskia schreef:

    >

    > Op 15 sept. heb ik na een val mijn schouder uit de kom gehad,

    > naar achteren toe, dus de arm hing op mijn rug. 3 uur na het

    > ongeval is mijn arm pas teruggeplaatst. Direct na het

    > terugplaatsen werd duidelijk dat ik geen gevoel en geen

    > kracht meer had, Ik kreeg de hand, vanaf de pols niet meer

    > opgetild. Dit is de bekende dropping hand (vallende

    > hand>letterlijk vertaald). Nu, 2½ week later, krijg ik de

    > hand ietsje opgetild, en kan ik de duim, wijs- en

    > middelvinger weer strekken. De ringvinger en pink doen nog

    > niet heel veel en hier heb ik ook nog een heel doof gevoel

    > in. Vandaag heb ik pas te horen gekregen dat er een stuk van

    > de kop van de schouder is afgebroken, dit herstel duurt tot 6

    > weken na de val. Hoelang het zenuwletsel gaat duren, kan

    > niemand zeggen.

    > Begin dit jaar heb ik in mijn rechterschouder een

    > zenuwontsteking gehad, met als gevolg >scapula alata

    > (vleugelend schouderblad). Het schouderblad klapt dus gewoon

    > naar buiten toe, de zenuw stuurt de spier niet meer aan die

    > ervoor zorgt dat het schouderblad op de plaats blijft. Dit is

    > in april geweest en tot op heden is er nog geen vooruitgang

    > te zien. Deze zenuw was wel beschadigd door de ontsteking.

    > Bij deze val is de zenuw alleen geplet geweest en herstel zou

    > nu dus sneller gaan. Laten we het hopen, ik heb n.l. 3 kleine

    > kinderen en dit letsel is niet bepaald handig met nog een

    > peuter van 2 jaar in de luiers. Kracht heb ik totaal niet in

    > de hand, ik kan nog geen lichtschakelaar induwen of een

    > ritssluiting dichtmaken. Ik wens iedereen heel veel (spier-)

    > kracht, geduld, succes & sterkte !

    > … en uiteraard een voorspoedig herstel !

    >

    > Groeten Saskia

  • Ti ny

    Ik ben op 2 oktober jl. waarschijnlijk ook achter de computer in slaap gevallen. Toen ik wakker werd sliep mijn onderarm. Ik dacht toen dat gaat wel weer over maar helaas na gewoon in bed verder te gaan slapen en daarna wakker te worden was mijn arm niet meer van mij.

    In paniek huisartsenpost gebeld waar ook een dropping hand werd geconstateerd.

    Ik ben vandaag 8 oktober bij de huisarts geweest welke me doorgestuurd heeft naar de neuroloog.

    Nu maar afwachten wat die zegt maar ik weet wel dat het bijzonder frustrerend is om zo te leven.

    Je kunt eigenlijk niet meer normaal functioneren. Ik hoop dat dit snel weer goed komt want hier word ik dus gestoord van

    Michiel schreef:

    >

    > Hallo,

    >

    > Dropping Hand is inderdaad dat je hand hangt, ook wel Nerves

    > Radialus Leasie genoemd. Vaak komt het door trauma of doordat

    > mensen er te lang op liggen. Hoe het ontstaat na borstkanker

    > weet ik eigenlijk niet…

    > Het is zeker te behandelen, alhoewel van te voren nooit

    > helemaal vast staat in hoeverre het hersteld. Dat is per

    > situatie/persoon weer anders.

    > Fysiotherapie is een goede start. Door veel te bewegen

    > prikkel je je zenuw en spieren weer. Veel oefenen en bewegen

    > is de beste remedie.

    >

    > Succes en sterkte!

    >

    > Michiel!

  • marc koenders

    gisteren in slaap gevallen. aan de pc. om 21:00 hangende hand.

    vandaag bij huisartsen post dropping hand geconstateerd.

    In eerder bericht stond iets over oefeningen.

    Ik denk dat ik daar dan maar beter vandaag mee kan beginnen.

    wie weet een site waar die oefeningen beschreven worden?

    mijn hemel maanden. ik moet er niet aan denken.

    en hoe voorkom ik dat ik in mijn slaap het trauma vererger?

  • Michiel

    Hoi!

    Het kan inderdaad een poos duren ja. Maar gelukkig herstelt het in dit geval bijna altijd. Die oefeiningen zijn erg belangrijk. Een goede fysiotherapeut kan je daar vast wel bij helpen.

    Ik zou je hand proberen te spalken, zodanig dat de pols recht staat. Dan kan de zenuw recht terug groeien. Het schijnt dat dat voor revalidatie erg belangrijk. En op die manier voorkom je meteen dat je er weer op gaat liggen.

    Succes!

    Michiel!

  • swifty

    Hallo,

    Nadat het met mijn dropping hand in eerste instantie beter ging en het later een wisselend beeld gaf, gaat het nu weer achteruit. Mijn hand die ik weer behoorlijk kon bewegen en sturen, voldoende kracht had enz. verliest steeds meer aan kracht en ik ben steeds minder in staat om de hand te te tillen en controleren. Hij ‘dropt’ weer en de pijnklachten nemen toe. Ondertussen wacht ik op een afspraak bij een neuroloog in het Academisch Ziekenhuis Maastricht.

    De dropping hand heb ik in april 2006 tijdens mijn slaap opgelopen. Is er iemand die dit herkent en hoe is de verwachting voor de toekomst?

    Groetjes, Swifty

  • Michiel

    Hallo!

    Terugvallen horen er helaas bij. Vooral als je ziek bent kan de functie nogal eens achteruit gaan. Naar alle waarschijnlijkheid zal het ook weer goed gaan. Zeker als je de dropping hand oploopt in je slaap is de prognose vaak goed.

    Heb je fysiotherapie?

    Groeten,

    Michiel.

  • swifty

    Hallo Michiel,

    Bedankt voor je reactie! Ja dat je bij ziekte of wanneer je je pschychisch niet goed voelt meer problemen kunt hebben is mij bekend.

    Waarover ik mij wat zorgen maak is dat het nu weer zoveel slechter gaat. Vanaf het moment dat ik de dropping hand opliep heb ik niet zo heel veel pijnklachten gehad maar dat begint nu wel steeds meer te spelen terwijl ik nu ruim 1,5 jaar verder ben.

    Fysiotherapie heb ik momenteel niet daar ik ver door mijn vegoeding heen ben. Wel doe ik nu weer oefeningen die ik van mijn fysiotherapeut kreeg.

    Groeten,

    Swifty