geen botgroei na breuk

  • Koos

    Geen botgroei na operatie enkel ( Arthrodese )

    vorig jaar Mei weer geopereerd aan mijn enkel, na 2 eerdere operaties waarin ze het gruis in mijn enkel gewricht hadden verwijderd en na een jaar weer klachten, deze kon volgens twee artsen alleen nog maar worden vast gezet, omdat er scheefstand in de enkel was en ik een zwaarder iemand ben die ook nog eens zwaar lichamelijk werk doet was de optie enkel prothese geen optie.

    Het herstel proces gaat niet naar wens omdat de gezaagde botdelen niet aan elkaar willen groeien.

    Nu 105 behandeldagen a' 20 minuten aan de Exogen botgroeistimulator gezeten maar ook dit heeft in mijn geval geen effect.

    De orthopeed dr.W. in ziekenhuis Bronovo weet het ook allemaal niet meer en ziet als laatste optie …. weer opereren.

    Toen ik aangaf dat ik voor mij geen optie is, en zou ik die overwegen eigenlijk eerst wil weten waarom mijn lichaam geen bot gegenereerd voordat er geopereerd zou worden, werd het voor hem erg lastig en gaf hij aan dat ik over een half jaar weer terug moet komen en dan weer moet afwachten wat de röntgenfoto's zullen laten zien, mocht het zo zijn dat er nog immer geen groei is of zelfs degeneratie van de bot delen, dan is er volgens hem geen keus meer…… opereren.

    Maar is dit zo ?

    Ik ben op de hoogte van het nemen van melk producten, ook ben ik met regelmaat naar een acupuncturist geweest, helaas heeft alles niet geholpen.

    Waar kan ik terecht om te testen wat er mis is in mijn lichaam b.v.

    Dus mocht er iemand zijn die mijn kan informeren …. graag

    M.v.gr. Koos

  • Coen

    Goedenavond

    ​Wie heeft er advies wat ik moet doen maar ik zal mijn verhaal eens vertellen.

    ​Ik heb in october 2016 een ernstig scooter ongeluk gehad waarbij ik drie barsten in mijn schedel en hersenbloeding en mijn gebroken arm en daar gaat het nu om mijn onderarm.

    ​Ik ben een week na de ongeluk geopereerd en hebben ze een plaatje pinnen en schroeven erin geplaats en zal mijn arm 6 weken in een braice gehad maar na 6 weken geen resultaat nog steeds de breuk erin.

    ​Er werdt gezegd doe maar rustig aan was het antwoord van de chirug ik ben vader van twee jonge kinderen en werkzaam als huisvader.

    ​In April 2017 zegt de chirug dat het nog niet goed is en de breuk er nog 100% inzit wil hij me nogmaals opereren voor de 2de keer nu wil die bot uit mijn heup halen en dat samen met kunstbot op de plek maken weer ok weer 6 weken braice en weer dagelijks last van die arm nu na afloop van de braice tijd te horen gekregen het is nog steeds niet goed conclusie in maart 2018 nogmaals voor de 3de keer weer opereren en nu door 2 chirugen. Over 3 weken gaat dat plaats vinden.

    ​Nu mijn vraag aan jullie wat zouden jullie doen en welke adviezen krijg ik van jullie

    mvg

    Jongeman uit Gelderland

  • ilonka

    Gecompliseerde been breuk net boven tkp

  • ilonka

    Hallo Ik ben in keldergat gestapt en hierbij mijn schouder en bovenbeen gebroken bovenbeen was zeer gecompliseerd en net boven tkp het bot was erg dun nu na 6 maanden is het bot nog steeds niet aangegroeid.

    Ik krijg een nieuwe operatie .mijn arts weet nog niet hoe of wat.

    Zijn er misschien mensen die op deze plaats ook zo iets heeft meegemaakt?

  • ilonka

    Anonymous

    Hoi Hanneke,

    sterkte allereerst! Ik heb dit zelf niet meegemaakt maar mijn vader (toen begin 70) heeft ook na een gecompliceerde breuk eerst wel iets van 6 maanden geen botgroei gehad. Uiteindelijk is dat wel gekomen, in zijn geval nadat het eerst misgegaan was (het was niet duidelijk dat het niet genezen was dus hij is het te veel gaan belasten). Opnieuw opereren was nodig in zijn geval, nieuwe pennen, daarna genas het wel (al duurde het lang).

  • ilonka

    Hanneke,bedankf voor het bericht

    Wat een vergelijkbaar verhaal!

    Mijn bovenbeen brak in het ziekenhuis tijdens een behandeling door de othopeed. Spoedoperatie en plaat erin (2002). Tijdens de operatie werd ontdekt dat mijn bot heel verzwakt was door een stuk voorgeschiedenis. Er werd bot van de botbank gehaald om de breuk en de plaat te ondersteunen. Na een aantal maanden werd geconstateerd, dat er van botaanmaak totaal geen sprake was. Na een jaar begon de orthopeed bang te worden dat de plaat het zou gaan begeven en stelde voor om bot uit mijn heup weg te nemen en in mijn bovenbeen bij te plaatsen. Ik heb dat geweigerd, omdat ik sinds 2001 aan het dokteren (had inmiddels 3 operaties achter mijn kiezen en twee ontsierende littekens van 20 centimeter op mijn been) was. De arts stelde voor om te proberen de botaanmaak te stimuleren met ultrazone geluid. Ik heb ingestemd en ik kreeg een kastje, gel en een band mee naar huis. Op mijn been, ter hoogte van de breuk stond een kruis (Viltstift). Ik moest iedere dag op een vaste tijd (voor mij 8 uur 's avonds) 20 minuten het ultrazone geluid op mijn been loslaten. Een half jaar later bleek de botaanmaak dusdanig op gang gekomen te zijn dat de breuk aan het dichtgroeien was. We zijn toen gestopt met die behandeling en hebben het lichaam de aanmaak weer over laten nemen. Dat lukte. Wellicht is dit een optie om te bespreken met je orthopeed. Het is geheel pijnloos, en in het begin denk je dat het niks doet enzo. Maar het resultaat was verbluffend. Het schijnt dat ze dit ook bij topsporters met botbreuken toepassen en de genezingstijd met de helft wordt teruggebracht.

    Ik wens je heel veel sterkte hiermee, geef de moed niet op, dat heeft geen zin, heb je alleen jezelf mee.

    Groet

  • ilonka

    Ik heb mijn bovenbeen gebroken precies boven mijn knieprotese en heb ook een heup protese ook ik had geen bot groei de breuk was zo erg dat ze de botjes aan elkaar hebben moeten puzzelen en er cement in gedaan en een plaat gezet.eerste 10 weken niet belasten.na 8 maanden geen botgroei opnieuw een plaat nu aan binnen kant been nu na 4 maanden nog steeds geen bot groei. Gevraagd om een botstimulator maar heeft geen zin bij mij zegt mijn orthopeed voel nog steeds geen verbetering. Arts weet het zelf ook niet meer pin in been heeft ook risico omdat er een heup protese in zit en kans op breken heel groot ik ben te einde raad omdat de knie in mijn andere been erg slecht is en niet te opereren omdat andere been niet goed is iemand misschien tips

  • Christel

    Hallo

    Ik heb mijn knieschijf binnen 8 maanden 2 keer gebroken.

    Mijn knie stote tot 2 maal toe het materiaal af dat het tevroeg verwijderd moest worden.

    Mijn breuk is niet aan elkaar gegroeid, hier in helmond kunnen ze me niet meer helpen, en ben doorverwezen naar maastricht.

    Nu ben ik vorige week voor de eerste keer daar geweest en werdt gelijk in het gips gezet door de pijn en rust.

    Nu moet ik een petscan laten maken voor eventuele bacterie in mijn knie.

    Als ze niks vinden willen ze weer opnieuw opereren en een stukje bot uit mijn heup halen en dat in mijn knie plaatsen.

    Ik zelf ben bang dat het weer afstoot omdat er toch weer materiaal in komt wat mijn lichaam waarschijnlijk afstoot.

    Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft hoe het verder dan verloopt ect

    Gr Christel

  • Richard

    Goedenavond,mijn vraag is heeft iemand ervaring met een gecompliseerde scheenbeen breuk,ik ben in maart 2019 onderuit gegaan,met me scooter,waardoor me scheenbeen brak zo hoog dat me tibia plateau ook is gebroken,ik kreeg die zelfde nacht een compartiment syndroom,ze hebben die nacht links en rechts van me kuiten in gesneden,en ze hebben te gelijk ook een fixatie gezet van vier pinnen in me onderscheen,en drie net boven me knie,pennen waren 50cm lang ik kreeg er een beugel omheen wat elke dag aan gedraaid moes worden 20dagen lang,waardoor me been ook scheef is komen te staan,niks anders als alles ontstoken de sneden en de gaatjes van de pinnen,23ste dag,nog ik eindelijk naar huis alles was er weer uit gehaald,heb na t ziekenhuis,thuis 6maanden op een 1 persoons bed gelegen,ik kon niet op of neer,na de 6de maand kon ik eindelijk met krukken een beetje wat doen,alleen me been staat scheef en me tibia plateau is weg waardoor ik een stand had van 70 graden mee me been,toen kreeg ik platen boven in me scheen,die zijn januarie2020 eruit gehaald,weer herstellen,maar kan me been nog niet strekken of buigen,waardoor ik meer als een jaar op me voorvoet heb gelopen,u raad t al al me spieren zijn verkort,ik heb 21septem 2020 eindelijk een trauma,kunst knie gehad waardoor ik me knie weer kan buigen wel beperkt,alleen het strekken gaat niet(teleur gesteld)en me kuitspieren zitten vast aan me weefsel,wat ook weer een beperking geeft met het buigen van me voet,ben druk bezig met de fysio,het doet meer zeer dan dat er schot in de zaak zit,heeft iemand zoiets als mij mee gemaakt,vraag me af of ik ooit weer normaal kan lopen,hoop dat er mensen zijn met een soort gelijke ervaring???

  • Drea

    Hallo allemaal.

    Gofferding wat lees ik hier veel reacties die helemaal voldoen aan mijn gecompliceerde dijbeen breuk. 

    Door een epilptische aanval achterover van de trap gevallen. Ik wist niet dat ik epilepsie had, maar dat werd waarschijnlijk veroorzaakt door de hersenbloedingen (CVA.s) die ik heb gehad. Dus gecompliceerde dijbeen breuk. Plaat en schroeven erin, het kwam helemaal goed, dacht de chirurg. Dus niet, Het dijbeen werd erg pijnlijk, ik kon er bijna niet meer op staan dus een rollator aangeschaft, maar dat hielp me niet van de pijn af. Omdat ik gezien mijn voorgeschiedenis en leeftijd niet in aanmerking kom voor een nieuwe operatie (de chirurg durft het niet aan) heb ik de chirurg gevraagd of het niet met een epidurale verdoving kon (Ruggeprik). Dat kon niet omdat de operatie 3 uur zou duren, zo lang werkt een epi niet. Plaat en pen er eerst uit, nieuwe plaat rechts en links nu (voor alle zekerheid) een stukje bot uit mijn been halen, dat stukje fijn malen en als een soort specie gebruiken op het gebroken bot. Mijn been zou dan wèl 2cm korter worden. Nah, pappa had ook een been dat iets korter was.. Mijn broertje zou zeggen:lekker belangrijk. 

    Ik heb nu een mail gestuurd naar een ziekenhuis in Eindhoven, de situatie uitgelegd, wachten op antwoord.

    Groet van een mede lijder, Drea