Bekkeninstabiliteit

  • Ingrid

    Hallo,

    Ik heb twee keer een berichtje gezet op orthopedie-bekkeninstabiliteit.startpagina.nl , maar tot nu toe geen reacties bij gebrek aan bezoekers denk ik.

    Het lijkt mij wel fijn om ervaringen te kunnen uitwisselen, maar dan is het wel leuk als er meer bezoekers komen!

    Zijn hier prikkers met het zelfde probleem?

    Groetjes

  • organist67

    Ja, alleen heb ik momenteel 3 kinderen en daar willen we het bij laten, mede ivm de bekkeninstabiliteit.

    Ik heb tijdens mijn zwangerschappen enorm veel last gehad en ik moet zeggen, de jongste is nu 5 jaar en de klachten gaan nu verminderen.

    IK weet niet of je ditn soort klachten bedoelt of echt mensen die momenteel zwanger zijn en last hebben.

  • ingrid

    Vijf jaar nog last gehad! Dat is veel! Heb jij nog bepaalde dingen gedaan of gelaten om zo min mogelijk klachten te hebben?

  • organiste67

    Nou, het was bij de 3e zo erg dat ik 2x /week fysioth. had.

    Verder is deze bevalling een keizersnee geweest en mocht ik de eerste 2 dgn mijn bed niet uit.

    Het gevolg was dat toen ik dus uit bed was, ik wel kon staan maar dus niet kon lopen. Ik zat helemaal vast of zo. Samen met een verpleegkundige ben ik achter een looprekje, ik voelde me net een bejaarde, naar het toilet gegaan.

    Het ging wel iedere keer beter maar het heeft het herstel wel ernstig belemerd.

    Ik heb toen een tijdje met krukken gelopen , weinig trappen gelopen en weer 2x/week fysioth. Toen het wat beter ging en met de fysio ben gestopt heb ik altijd rekening gehouden met trappen lopen. Kinderen naar bed, meteen de wasmand mee etc.

    Verder had ik goede en slechte dagen, en ik had het voordeel dat ik niet buitenshuis werk zodat ik mijn eigen tempo kon bepalen.

    Opvallend is wel dat als ik ongesteld moest worden dat ik er dan heel erg veel last van had. Er zijn perioden geweest dat ik mijn bekkenband weer pakte, bv. 's-winters als ik mt de kinderen op de slee een eindje in de sneeuw had gelopen. De jongste was toen al 4, maar weg glad en een slee achter je aan trekken ., dus een verkeerde houding, allemaal dingen die niet bevoordelijk zijn.

    Ik ben altijd wel positief gebleven en was dolgelukkig met onze 3e kind waar we bewust voor hebben gekozen terwijl ik wist dat ik serieuze klachten zou krijgen. Het is mij dus niet overvallen zeg maar.

    Bij de eerste, 10 jaar geleden hoorde je het nog niet zo veel en had ik er minder last van.

    Wel is het zo dat ik 3 kinderen nu genoeg vind, wij zouden best een groter gezin willen maar weer zo'n lijdensweg, want dat is het, dat wil ik dus niet meer.

    Heb jij nu last dan van je bekken? En ben je zwanger of al bevallen?

  • ingrid

    http://orthopedie-bekkeninstabiliteit.prikpagina.nl/read.php?f=2299&i=7&t=1

    Op bovenstaande link kun je iets meer lezen over mij.

    Ik had een heel verhaal daar geschreven, maar blijkbaar ben ik de enige prikker daar.

    Ik had daar ook een vraag gepost over bekkenbanden, heb jij daar ervaring mee?

    Welke beviel het best?

    http://orthopedie-bekkeninstabiliteit.prikpagina.nl/read.php?f=2299&i=4&t=4

    Ja ik ben dus 4,5 mnd zwanger en de klachten vallen nu nog best mee, door dat ik heel rustig aan doe. (met drie maanden iets te veel gedaan en erg geshrokken van de pijn)

    Na de vorige zwangerschap was het geen pretje, maar daar weet jij alles van zo te lezen.

    wat deed jij om in beweging te blijven?

  • organiste67

    Ik weet niet meer hoe die bekkenband heet.

    Maar het is een soort breed elastiek met aan het uiteinde een stuk klittenband en een soort gesp aan de andere kant. Op die maniet kon ik die band vastmaken.

    Ik bed lag ik met een kussen tussen mijn benen zodat mijn bekken gelijk lag.

    Verder deed ik nog weleens een sjaal om mijn benen dat als ik me omdraaide in bed, ik dat met beide benen tegelijk deed.

    In de auto zat ik op een vuilniszak, zo kon ik makkelijk draaien en met 2 benen de auto uit.

    Tja, ik deed eigenlijk alles op geleide van de pijn.

    Als ik bv. groente schoonnaakte moest ik gaan zitten van de fysio. Eigenlijk zoveel mogelijk zittend op een hoge stoel, daar kom je ook het makkelijkst uit en je bekken blijft netjes recht.

    Het was mijn 3e kind en ik moest er 1 naar school brengen en halen 2x/dag en ik had er 1 thuis dus beweging had ik genoeg, teveel eigenlijk.

    Verder ging ik verplicht tussen de middag op bed liggen.

  • organiste67

    Ik heb ff gekeken naar je andere berichtje.

    Maar ik heb dus een enkele band en ik droeg 'm altijd over mijn broek heen onder mijn buik langs.

    Het zat wel lekker hoor. Alleen toen ik was bevallen kon ik dat ding niet om omdat ik een lidteken had van de keizersnee dus een band om dat ging niet.

    Ik heb toen een poosje met krukken gelopen en gezinshulp gehad, door de combinatie van bekkeninstabiliteit en keizersnee

  • ingrid

    Misschien is over je kleren inderdaad lekkerder, staat dan wel niet zo charmant, maar ja, ik ben toch veel binnenshuis op dit moment.

    Ik kreeg op het andere prikbord ook een goeie tip voor een betere band.

    Verder ga ik de vuiniszak ook even proberen. Ik had ook ooit eens gelezen over een matje voor in bed, waardoor je makkelijker omdraait in bed. Maar dat kan ik nu niet meer terug vinden op het internet.

    Onwijs bedankt voor je tips!