Zenuwuitval (dropping hand) na bovenarm fractuur.

  • Andy

    Hoi,

    zoals Rob heb ik ook 2 dagen geleden iets voor gehad. Ik werk in de horeca en als ik ‘s avonds thuis kom drink ik nog een glaasje, eet ik nog iets en dan drink in nog een glas. Ik zet men dan voor de computer op een bureaustoel met armleuningen. Meestal val ik ook in slaap wat dus ook 2 dagen geleden gebeurd is. Maar toen moet m’n bovenarm op de leuning gelegen hebben (30 min.) en toen ik wakker werd sliep m'n hand en die hing naar beneden. Ik dacht dit komt wel goed en ging slapen. De volgende ochtend was er geen verandering aan m'n hand en dat maakte me ongerust. We zijn naar spoed geweest en daar werden we doorverwezen naar de fysiotherapeut. Hij deed enkele testen met naalden en inpulsen & dan via shocks door de hersenen. Uiteindelijk leek dat in m'n bovenarm een zenuw gekneld heeft gezeten terwijl ik sliep in die bureaustoel, waardoor die zenuw is afgestorven. Het kan tot 2 maanden duren eer dit volledig hersteld is. Maar hij beloofde me dat het volledig terug goed komt. Hij zei dat deze zenuw ongeveer 1 cm per dag terug groeid. Ik moet enkel vitamine B nemen. Een mens kan nogal iets voor hebben in z'n leven.

  • Ed

    Leipe shit, ik heb dit ook nu ff na breuk van ellepijp en spaakbeen.

    De dokter zegt dat het komt doordat de artsen tijdens de operatie een zenuw geraakt hebben. Ik vraag me af hoe hij aan die wijsheid komt want ik ben in Barcelona geopereerd, waar hij niet bij was.

    Er zal vast iets zijn met die zenuw, mn pols kan ik wel aardig bewegen, de helft van mn palm voelt wat minder, mn duim en wijsvinger zijn wat zwak maar nog redelijk, de andere 3 vingers hebben meer herstel nodig.

    Als ik hier zo kijk naar de verhalen zie ik veel uiteenlopende ideeen.

    Ik zeg, trek geen voorbarige conclusies en maak geen voorbarige assumpties. Een arts is geen god, hij maakt voorspellingen op basis van zijn kennis en ervaring.

    Accepteer het zoals het is en zorg dat je je hand, vingers, spieren en zenuwen goede stimulatie en oefening gunt. Je lichaam is in staat zich van 1 cel te ontwikkelen in een gezonde mens van miljoenen cellen. Je lichaam is evengoed in staat de cellen en onderdelen van je lichaam te herstellen, gegeven dat het onder de juiste condities gestimuleerd wordt.

  • Fred

    Reactie op bericht van Andy:

    Hoi ik hoorde van mijn neuroloog dat een zenuw vanuit je nekwervel 1 mm per dag weer groeid en niet 1 cm, heb ook een gedeeltelijk uitgevallen hand , strekbeweging is weg, waarschijnlijk breuk in de biceps = ongeveer 35 cm = 350 mm = 350 dagen dus ben ik een jaar “onder de pannen”

    Beterschap.

    “'Fred”

  • Chris

    Hallo Swifty,

    Ik ben gisteren ook op mijn hand in slaap gevallen, en nu heb ik ook een drophand. Bij mij is dit wel al de derde keer, met telkens dezelfde oorzaak. Het is de vorige keren telkens goed gekomen hoor, toen heb ik bij de kine geweest voor stimulatie van de zenuw en na enkele weken (3 tot 4 weken ongeveer bij mij) was de functie volledig terug. Doch, jij spreekt van oefeningen die thuis kunt doen? Zou je mij eens kunnen vertellen wat voor oefeningen dit zijn ??

    mvg,

    Chris.

    swifty schreef:

    >

    > Hallo Michiel,

    >

    > Bedankt voor je reactie! Ja dat je bij ziekte of wanneer je

    > je pschychisch niet goed voelt meer problemen kunt hebben is

    > mij bekend.

    > Waarover ik mij wat zorgen maak is dat het nu weer zoveel

    > slechter gaat. Vanaf het moment dat ik de dropping hand

    > opliep heb ik niet zo heel veel pijnklachten gehad maar dat

    > begint nu wel steeds meer te spelen terwijl ik nu ruim 1,5

    > jaar verder ben.

    > Fysiotherapie heb ik momenteel niet daar ik ver door mijn

    > vegoeding heen ben. Wel doe ik nu weer oefeningen die ik van

    > mijn fysiotherapeut kreeg.

    >

    > Groeten,

    >

    > Swifty

  • Joost

    Vorige week donderdag flink wat biertjes gedronken :)-D,en wat dollen met me maten.Even bij elkaar kijken of de spierballen wat voorstellen..gehhehe :D.Dus flink hard knijpen ,en met flink wat bier op voel je er weinig van.Maar de volgende dag werd ik dus wakker met een dropping hand (en een kater)>:D< .Ben pas smaandags naar de huisarts gegaan,die mij een handspalk aanrade bij de apotheek deze was 30 euro ,en het elastiek scheurt nu al uitelkaar …:S.Dus morgen weer terug met de aankoopbon.Over 3 weken moet ik mij melden bij het AMC Amsterdam,en dan maar afwachten wat ze te melden hebben.In ieder geval aardig invaliderend,en zometeen ga ik mee met mijn vismaat en dan mag hij ingooien en ophalen ;) .Geintje,met die spalk denk ik dat het best gaat lukken in beperkte mate dan en de rest van het elastiek zal dan wel de geest er aan geven.Maar goed ,iets minder bier drinken maar in het vervolg hhaha…suc6 1 ieder met het herstel.Groet Joost.

  • Toffee

    Sinds 2 weken heb ik ook een dropping hand.

    Begin januari ben ik geopereerd aan een schouderblessure.

    Mijn hand leek constant onder stroom te staan.

    De chirurg hoorde het niet of had er mgeen boodschap aan.

    In mei is er toen besloten om het ijzerwerk eruit te halen.

    Het leek een verbetering alhoewel de vingers dik bleven en het echte gevoel niet terug kwam.

    Kon er echter wel haast alles mee doen.

    Van het ene op het andere moment werd de arm steenkoud en de hand verlamd die ook als een klauw naar beneden hing.

    Door de neuroloog voorlopig naar de fysio verwezen maar krijg geen enkele kracht terug.

    Wie kan mij een stapje verder helpen?

  • Marjolein

    Hoi,

    Na een aanrijding op Kreta waarin zijn bovenarms gebroken is, heeft mijn vriend een dropping hand. Dit is nu een maand geleden. De arts in Athene, waar hij geopereerd is zei dat het goed ging komen, hier in het Erasmus mc zeggen ze dat het nooit meer goed gaat komen. Erg verwarrend….. Erg spannend aangezien hij monteur is en het om zijn rechterarm gaat. Wat nu, vragen wij ons af?

  • Betty

    In juni 2010 kreeg ik een zenuwuitval (dropping hand), zonder enige verklaarbare reden. Nu heb ik ruim 30 geleden zo'n soortgelijk probleem met mijn linkerhand gehad, alleen toen waren mijn vingers aangedaan. In die tijd ben ik geholpen in het toenmalige Dijkzigt ziekenhuis in Rotterdam. Een professor in de neurologie dr. Peper had toen een artikel gelezen van een patiënt in Engeland waar na ca twee jaar de functies weer terug kwamen. Dit is in mijn geval toen ook zo gegaan. (80%) Nu rechts is het de pols en vingers. Uitval van de nervus radialis, volgens de neuroloog komt het door een ontsteking in het “vlechtwerk” Plexus brachialis. wat bovenin bij de nek zit. Niets aan te doen, maar mee leven. Gelukkig bij de revalidatie van het AMC gekomen, daar word ik super geholpen, ik heb tijdelijk om een cpm apparaat gevraagd, deze zet de pols in beweging, inmiddels kan ik zelf mijn pols weer omhoog krijgen en stabiel houden. Via ergotherapie een hoop hulpmiddelen uitgetest en aangeschaft, je moet het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. ;) Met heel veel oefenen hoop ik dat er langzaam weer beweging in de vingers gaat komen. Spiegeltherapie is een van de beste adviezen die ik heb gekregen! Het stimuleert je hersenen/zenuwen.

  • Hetty

    Hallo Marjolein,

    Ik heb na een ongeval in dec 2009 een dropping hand op links gehad, dit kwam door een ernstige botbreuk in mijn li-bovenarm en hierdoor onstond de dropping hand.

    Ik ben heel goed behandeld in 't Radboud in Nijmegen. Men gaf voor de dropping hand 3 tot 6 maanden hersteltijd, men zei niet gelijk:“ dat komt nooit meer goed” (vind het trouwens erg cru dat

    een arts dit al gelijk kan voorspellen…) Heb o.a. via het Roessingh een spalk gekregen , soort van ondersteuning. Maar idd na 6 maanden hing mijn handje er nog zo bij…maar…..doordat ik bleef oefenen met ergotherapie en zelf thuis (zijdelings op bed gaan liggen en dan telkens trachtten je hand te liften…heeft bij mij ook geholpen) . NA 7/ 8 maanden kwam er weer kracht bij en kon ik ineens mijn hand weer strekken. Ik heb dit gemeld en de arts was verbaasd en ging zijn “standaardtijd” voor herstel van droppinghand bijstellen. Mede door oefeningen met ergotherapie, hulp van uit het ziekenhuis door electrische prikkels/stimulatie en eigen kracht lukt het soms wel. Ik heb wel blijvend krachtverlies in links, het is geen “zekere” hand als ik iets wil pakken maar zoals met typen, autorijden kan ik gewoon zonder moeite doen. Ik ben er nog steeds erg blij om dat dit gelukkig is hersteld. succes met de verder behandeling!

  • Hetty

    In het Radboud kunnen ze je hier goed mee helpen, ze kunnen via electro simulatie (EMG dacht ik dat het heet) kijken waar exact het defect zit, tevens dmv ergotherapie kun je ook een boel bereiken. Een second opinion aanvragen lijkt me niet onverstandig aangezien deze arts je een beetje laat aanmodderen. Succes !