tibiakop osteotomie

  • mieke

    Dag, binnenkort word ik geopereerd aan een standverandering van mijn onderbeen, i.v.m. een gedeeltelijke versleten knie. Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen, die dezelfde operatie hebben ondergaan en wil graag horen in hoeverre je moet revalideren/hoe de revalidatie er uit ziet.

    alvast dank voor de reactie.

  • madelon

    Mieke,

    medio 2006 heb ik een tibiakop osteotomie gehad (open wig), 'k weet niet of ik je kan helpen, ik ben namelijk nogal een keiharde voor mezelf (na inmiddels 15 kleinere en grotere knie-operaties).

    vraag: is het een open wig of gesloten wig? dat verschilt behoorlijk. met een open wig moet er echt bot rondom het stukje kunstbot groeien en moet je er echt op rekenen dat je 6 weken je been niet of nauwelijks mag belasten; bij een gesloten wig zit je nog wel aan een periode dat je minder mag belasten maar daar hoeft alleen maar op de snijranden bot te groeien. uiteraard heb je beide procedures een plaatje met schroeven om de boel bij elkaar te houden.

    pijn? ja hoor, dat heb je straks echt wel, 2 diclofenac, 1 maag beschermer en 4 x 2 paracetamol per dag (na je 24 uur morfine).

    lastig? ja tuurlijk, ik had een ‘open wig’ en heb dus 6 weken m'n been niet of nauwelijks kunnen / mogen gebruiken. voor grote afstanden maakte ik gebruik van een rolstoel en thuis gebruikte ik krukken (helaas daar veel ervaring mee). voordeel van dit alles: een eeltloze voet na die periode!!

    wond: gelukkig heb ik goed ‘heel vlees’ en geen probleem gehad met de wond (dat kan ook heel anders is de ervaring van een goed vriendinnetje van me).

    therapie: niet gehad, vond ik niet nodig, na zoveel ingrepen kan ik zelf wel bepalen wat ik wel en niet kan en hoe ik m'n spierkracht in m'n bovenbeen moet verbeteren.

    vragen?

    gewoon mailen en succes

    vriendelijke groeten

    Madelon

  • Karolien

    Hallo,

    onlangs ben ik in de Maartenskliniek geweest en heb daar te horen gekregen dat men overweegt om een tibiakop osteotomie uit te gaan voeren, waarschijnlijk gecombineerd met het plaatsen van een “nieuwe” voorste -kruisband.

    Ik ben vroeger erg vaak aan mijn knie geopereerd, na een fietsongeluk, waaronder een kruisbandtransplantatie met een “ossepees”. Deze is nu, waarschijnlijk, opnieuw afgescheurd.

    Allereerst krijg ik 21 februari een kijkoperatie om te zien hoe daadwerkelijk de stand van zaken is.

    Ik kan je dus niet meer vertellen maar ben wel erg benieuwd naar je ervaring met bovenstaande operatie,

    veel sterkte,

    Karolien

  • Corrine

    Dag Mieke, ik heb op 31 januari een osteotomie operatie gehad. Je kan op

    www.knie.nl verhalen lezen van lotgenoten, lees bijv. maar onder Ineke.

    Groeten, Corrine

  • peter

    Hoi mieke,

    Ik ben vorige week geopereerd aan mijn rechter knie ( 20 maart 2008)

    tobiakop osteotomie Ik raad je aan om gelijk na het uitwerken van de verdoving pijn stillers te vragen want het doet behoorlijk pijn

    (morfine )

  • liesje

    Ik was, zei men, bijna 20 jaar geleden de eerste vrouw in Nederland bij wie zo,n operatie werd uitgevoerd. Na heel veel andere operaties. Ik kan niet anders zeggen dat het mij 15 jaar goed gedaan heeft, ik kon alles weer en zonder pijn. Nu ben ik toe aan een kunstknie, maar ben eigenlijk te jong ( 46 jaar) maar overweeg toch om het te laten doen. Ik kan niet anders zeggen dat het voor mij 100% is meegevallen.Sterkte

  • Rieke

    Beste ervaringsdeskundigen,

    Ik heb O-benen en aan beide zijden veel pijn onder de knie. Aangeraden wordt een tiabikop oteotomie aan beide kanten of een nieuwe halve knie aan beide kanten.

    Wat zal ik doen? wie heeft ervaring? Wie heeft misschien een tip voor een goede orthopeed?

    Groet,

    Rieke

  • Roan

    Hallo, ik had had ook forse o- benen en pijn aan de binnenkant van mijn knieen.

    Nu zijn aan beide benen de stand veranderd dmv een ostotomie.

    Mij werd verteld dat de mate van atrose ook bepalend is wat het beste operatie is.

    Want ik heb nu nog wel pijn ,maar niet meer die pijn van voor de operatie,maar de tijd zal het leren ,want de revalidatie bij zo'n operatie duurd lang, veel langer dan bij een nieuwe knie .

    Overgens,ik ben in de Sintmaartenskliniek in Nijmegen geholpen.

    Groeten

  • Roan

    Hallo, ik had had ook forse o- benen en pijn aan de binnenkant van mijn knieen.

    Nu zijn aan beide benen de stand veranderd dmv een ostotomie.

    Mij werd verteld dat de mate van atrose ook bepalend is wat het beste operatie is.

    Want ik heb nu nog wel pijn ,maar niet meer die pijn van voor de operatie,maar de tijd zal het leren ,want de revalidatie bij zo'n operatie duurd lang, veel langer dan bij een nieuwe knie .

    Overgens,ik ben in de Sintmaartenskliniek in Nijmegen geholpen.

    Groeten

  • Roan

    Hallo, ik had had ook forse o- benen en pijn aan de binnenkant van mijn knieen.

    Nu zijn aan beide benen de stand veranderd dmv een ostotomie.

    Mij werd verteld dat de mate van atrose ook bepalend is wat het beste operatie is.

    Want ik heb nu nog wel pijn ,maar niet meer die pijn van voor de operatie,maar de tijd zal het leren ,want de revalidatie bij zo'n operatie duurd lang, veel langer dan bij een nieuwe knie .

    Overgens,ik ben in de Sintmaartenskliniek in Nijmegen geholpen.

    Groeten

    Rieke schreef:

    >

    > Beste ervaringsdeskundigen,

    >

    > Ik heb O-benen en aan beide zijden veel pijn onder de knie.

    > Aangeraden wordt een tiabikop oteotomie aan beide kanten of

    > een nieuwe halve knie aan beide kanten.

    > Wat zal ik doen? wie heeft ervaring? Wie heeft misschien een

    > tip voor een goede orthopeed?

    >

    > Groet,

    >

    > Rieke