stabiele wervelfractuur

• Yvonne

Mijn vriend heeft door een ongelukkige val een stabiele wervelfractuur (L2) opgelopen en ligt nu plat in een kliniek in het buitenland. Vandaag krijgt hij als het goed is een corset. Het eerste stukje van genezing en revalidatie zal ter plekke gebeuren.

Kan iemand mij vertellen hoe lang het genezings- en revalidatieproces ongeveer gaat duren als hij zich “goed gedraagt”? Hij is automonteur en vindt zijn werk leuk, dus maakt hij zich nu al zorgen dat het heel lang gaat duren.

• Els

Een kennis van mij heeft jaren geleden een wervelfractuur opgelopen.

Hoelang de revalidatie precies geduurd heeft weet ik niet meer maar het ongeluk was in de vierdaagseweek en hij liep toen altijd 50 km per dag en een jaar later min een week liep hij in Apeldoorn 20 km per dag (in Nijmegen kan dat niet).

Ook werk hij weer gewoon in de bouw en dat terwijl hij ten tijde van het ongeluk al niet eens zo jong meer was.

Veel succes dus met jou vriend en laat hem vooral niet al te eigenwijs zijn en lekker doen wat de dokter zegt tot de breuk genezen is.

• Jesse

Hallo,

Het genezingsproces van de stabiele wervelfractuur zit tussen de 6 en 12 weken, afhankelijk van zijn leeftijd en levensomstandigheden; denk bijvoorbeeld aan roken (dit vertraagt de botgenezing) en therapietrouw (zich aan de voorschriften van de dokter houden).

Het korset wat voor hem op maat gemaakt is zal hij net als de tijd van zijn botgenezing moeten aanhouden. Aan de hand van zijn mobilisatie vorderingen zal hij onderbegeleiding van zijn fysiotherapeut zonder korset mogen oefenen.

Naar mate zijn mobilisatie mogelijkheden vorderen zal hij naar huis mogen en zal poliklinisch de fractuur (in Nederland) in de gaten worden gehouden doormiddel van rontgenfoto's.

Het revalidatieproces zal wel even duren. Ook dit is afhankelijk van zijn levensomstandigheden en vorderingen in het mobiliseren en zijn behandelend arts.

Nu je dit berichtje leest zal hij waarschijnlijk ook al gerepatrieerd zijn naar jullie thuisadres.

groetjes en heel veel succes met het revalideren!

• Yvonne

Bedankt voor de berichten.

Tot nu toe is hij nog in Frankrijk en eigenlijk gebeurt er verder niets. Op 28 augustus heeft hij weer een controle, maar tot die tijd geen fysio.Wel mag hij lopen en beperkt zitten. Ik vind dat eigenlijk vreemd, of is dat normaal?

• Jesse

Hallo,

Ik ken uw vriend zijn voorgeschiedenis en zijn huidige status niet, maar normaliter worden “stabiele” wervelfracturen vrij snel gerepatrieerd (per ambulance naar Nederlands thuisadres of ziekenhuis).

Is het daadwerkelijk een ‘stabiele fractuur’, zijn er complicaties of andere klachten (veel pijn bijvoorbeeld, andere breuken etc.) die het revalidatieproces doen vertragen?

Als hij een korset heeft mag hij onderbegeleiding van fysio al snel proberen te zitten (20 minuten max.) en lopen. In de meeste gevallen, dus misschien niet bij uw vriend!!

Absolute bedrust is meestal de eerste dagen, dit om het hematoom (bloeduitstorting) te laten slinken om de breuk.

Een goede reden om veel bedrust voor te schrijven, is het voorkomen van een dwarsleasie.

Ik ben vanaf morgen 2 dagen weg, mocht je nog vragen hebben dan zal ik wat later reageren.

veel sterkte

vriendelijke groeten

• Yvonne

De reden dat hij niet gerepatrieerd is, is dat wij er zelf de voorkeur aan geven om hem nog niet te laten repatrieren, hij is nu niet meer in de kliniek, maar bij zijn moeder in Frankrijk dus.

Aangezien hij dus niets zonder korset mag doen, is dit voor ons de beste oplossing, aangezien ik werk en hier geen zorgverlof voor krijg. Maar wat mij dus bevreemd is het ontbreken van de fysiotherapie.

• Iris

Hallo Yvonne,

Ik zocht op internet naar informatie over stabiele wervelfracturen.

Toen kwam ik o.a. hier terecht.

Ik heb zelf 4 weken geleden van de trap afgevallen van 12 treden hoog. Ben meteen naar het Ziekenhuis gegaan, en kort hierna bleek dat ik een stabiele wervelfractuur had. De volgende dag heb ik meteen een korset gekregen en moest ik gewoon thuis revalideren. heb de eerste 4 dagen op bed gelegen en kon niets!de eerste 2 weken heb ik alleen maar thuis kunnen zitten.

Nu is het 4 weken geleden en heb ik nog veel pijn. Moet nu nog 2 weken met een korset dan weer voor controle, verder heb ik het woord Fysiotherapie nog niet gehoord, dus weet niet hoe en wat..

Verder is het gewoon afwachten en hoop ik dat ik over 2 weekjes zonder korset mag!

groetjes Iris

• karin de vries

Ik heb op 20 juli in frankrijk een stabiele wervelbreuk opgelopen. (T8 bortwervel)

Ik heb 3 dagen bedrust gehad en nu een corset.

Ben nog 1,5 week op de camping geweest en nu weer in nederland.

Ik moet het corset 12 weken aan en maak tijdens deze 12 weken niet werken. (daar baal ik ook van maar het mocht echt niet)

Op internet heb ik twee goede sites gevonden.

www.vumc.nl/afdelingen/…/S/stabiele_wervelfractuur.pdf en

www.medicinfo.nl/%7B0e371efd-d539-4164-b863-88c17a18ffac%7D

Ik heb in nederland fysio gekregen. Ik moet vooral mijn rug en buik spieren trainen zodat ik geen last krijg als het corset afgaat.

Karin

• doenja

hoi, ik heb zelf L1 gebroken, ook stabiel, de eerste 6 weken moet je vooral braaf zijn, 10 maximaal 20 min. zitten of staan/lopen, als het pijn doet meteen weer liggen, pijn betekend schade, en uit alles wat je niet liggend doet ; corset aan, en dan geen foute bewegingen, zoals draaibewegingen, buigen, bukken, alle bewegingen recht maken, na 6 weken steeds beetje langer, op gegeven moment mag je door de pijn heen bijten, herstel bot, vergroeiing duurt 3 mnd, dus 3 mnd corset, na 6 mndkan ik waarschijnlijk weer volledig werken, maar ik heb zittend beroep, dokter zei niet autorijden of fietsen, eerste wat mag is zwemmen, kan nog jaar last hebben van breuk in gunstig geval, niet braaf dan je hele leven, hopelijk helpt dit jullie, plak iets op zijn plafond (fotos, posters, kaarten), veel sterkte beide!

• doenja

hoi, wilde nog zeggen, fysiotherapie stelde niet zoveel voor, was instructie wat wel en niet mag, verder alles afhankelijk van de pijn, eigenlijk is geduld de remedie

groetjes doenja