ervaringen met knieprothese

  • caramelletje

    te jong? ik ben 24 en krijg er een… apart..

  • Doortje

    Ik kom in aanmerking voor een totale knieprothese is ben 58 jaar en de prothese zal geplaatst worden door dr Marting in het Anthonius Ziekenhuis Utrecht/Nieuwegein. Het zal een Scorpio prothese worden. Wie heeft hier evaring mee of kan mij tips geven om meer informatie te krijgen

    Alvast bedankt

  • eddy gijbels

    ik moet twee knieprothese hebben en de dokter zegt dat geljk te doen, heeft daar iemand ervaring mee

    Groetjes Eddy

  • Fiet

    Hallo allemaal,

    Op 23 nov 2010 kreeg ik een totale knieprothese.Ondanks veel oefenen , w.o. fietsen op de hometrainer kan ik mijn knie niet verder dan 90 graden buigen. Lopen gaat redelijk, maar sinds 2 weken heb ik 's nachts regelmatig pijn terwijl ik dat het begin niet had. Het voelt alsof er een metalen band om de knie zit, ook zijn de spieren van het onderbeen keihard.De chirurg zei dat ik in aanmerking kom om onder narcose de knie verder te laten buigen. Daarvoor moet ik enkele dagen worden opgenomen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben bang dat ik dan weer van voren af aan kan beginnen met oefenen e.d. Graag informatie!!!

  • Lia

    Hallo Fiet,

    Jouw verhaal zou het mijne kunnen zijn.

    Ik kreeg een knieprothese in maart 2010 en mijn knie wilde ook niet meer dan 90 graden buigen ondanks veel oefenen.

    In augustus 2010 is mijn knie doorgebogen onder narcose.

    Hoewel ik er erg tegenop zag is het mij ontzettend meegevallen. Binnen een half uurtje was het gebeurd en was ik uit narcose.

    Na ca. 2 en een half uur mocht ik al weer naar huis, natuurlijk wel onder begeleiding.

    Ik merkte meteen dat de band om mijn knie weg was en hij redelijk soepel aanvoelde. Al snel ben ik voorzichtig gaan fietsen op de hometrainer en ook buiten.

    Vandaag heb ik voor de laatste keer fysiotherapie gehad, mijn knie buigt 130 graden en dat is voldoende.

    Ik kan zonder probleem lopen, fietsen, enz.

  • marja

    Hallo Fiet.

    Ik ben marja en heb 1 november een gehele knieprothese gehad en een kunstknieschijf.

    Ook ik kom niet verder dan 90 graden en de orthopeed wil hem bij mij ook onder narcose

    doordrukken, je krijgt dan wel een soort machine aan het been die hem dan blijft buigen.

    Ik weet verder ook niet wat ik moet doen en hoe de revalidatie daarna gaat.

    Veel succes en ik hoop ook voor jou dat het goed komt.

    Vriendelijke groet Marja

  • Fiet

    Hallo Lia,

    Bedankt voor je reactie. Wat heerlijk dat het zo goed is gegaan na je operatie. Mag ik vragen in welk ziekenhuis dat is geweest?

    Waarschijnlijk is bij mij deze operatie gelukkig toch niet nodig aangezien het inmiddels veel beter gaat. Na een paar weken rust en 2 keer per dag geforceerd verder buigen ged. 1 minuut ( wat in het beging erg pijnlijk was!)is de knie veel soepeler geworden en kan ik hem nu 115 graden buigen. Waarschijnlijk is dat het maximum aangezien mijn andere knie( die ook al wel behoorlijk versleten is!) ook niet verder gaat dan 115 graden. Het strakke gevoel is nog niet helmaal weg maar ik heb toch wel het gevoel dat er aardig vordering in zit. De chirurg was ook zeer tevreden met het inmiddels behaalde resultaat. H ij doet de operatie niet graag omdat er toch wel risico's aan vast zitten zoals bv een bovenbeenbreuk door de enorme kracht die ze noeten toepassen tijdens de ingreep.

    Nogmaals dank voor je reactie!

    Fiet

  • Lia

    Hallo Fiet,

    Wat fijn dat het inmiddels zo goed gaat.

    Volgens de mij behandelende orthopeed kan het zelfs na een jaar nog steeds verbeteren en soepeler worden.

    Ik ben geopereerd en doorgebogen in de Medinova kliniek in Rotterdam.

    Veel sterkte en succes met je revalidatie toegewenst.

    Lia

  • Fiet

    Hoi Lia, het gaat nu helaas weer wat minder. Zodra ik zonder krukken ga lopen ( eerst nog een tijdje met 1 kruk gelopen|) krijg ik veel pijn in het onderbeen, en wordt de knie weer warm en dik…. jammer… De buiging blijft op 115 graden, maar dat moet dan maar zo. Verder doe ik alleen nog maar oefeningen om de knie soepel te houden, bv op de hometrainer.. Echte spierversterkende oefeningen doe ik nog niet. Het lijkt erop dat de knie toch weer overbelast raakt door het lopen.. Gelukkig kan ik sinds een paar dagen wel weer auto rijden, zodat ik niet meer zo aan huis gebonden ben. A.s. maandag heb ik een telefonisch consult met de chirurg, want ik wil graag weten wat hij me adviseert: toch nog langer met krukken door het leven of gewoon maar doordouwen….IK hoop op het laatste want ik ben het na 4 maanden wel een beetje zat om zo afhankelijk te zijn van anderen…

    Groetjes, Fiet

  • Barbara

    Hallo ,ik ben alle ervaringen gaan lezen nadat bij mij op 08/02/2011 een volledige knieprothese is geplaatst,bij mij gaat het buigen na nu 8 weken nog niet goed,kon dit voor de operatie ook al niet goed haal met moeite op eigen kracht 70gr.misschien kan dit op dit termijn ook nog niet loop in huis met een kruk en buiten 2krukken anders gaat niet, heeft iemand ook deze ervaring??????Zou willen voorkomen dat er een doorbuiging moet gebeuren lijkt me vreselijk, orthopeed was bij 1e contr over alles tevreden alleen dat buigen niet.Deelt iemand deze ervaring dan zal ik daar heel blij mee zijn, heb 2x fysio p.week heb ook nog vochtprobleem dat wordt mede behandeld,volgens fysio doe ik het verder prima oefen me suf om het goed te krijgen.Heb relatief weinig pijn,alleen krampen in de knieholte,fietsen gaat ook nog niet,helaas wel last van warme knie 3x p.dag moet ik deze koelen met een ice_pack op advies van de orthopeed.Kan iemand deze ervaringen met me delen????