ervaringen knie prothese

  • jessi

    Hallo,

    ik vroeg me af waar jullie je knieprotheses hebben laten plaatsen en de ervaring erbij.

    Ik ben zelf namelijk 25 jaar en ze willen me een knieprothese geven, maar na de berichten op deze site ben ik wel een beetje geschrokken!

    Ik wil natuurlijk wel dat het goed gaat en ik daarna weer zo'n 20 jaar met de prothese vooruit kan zonder complicaties..

    Ik heb al 2 heupprotheses dit is helemaal goed gegaan. Maar ik hoor dat een knieprothese toch wat ingewikkelder is.

    Ook zou ik willen weten na hoeveel weken jullie weer kunnen lopen zonder krukken. ik heb namelijk een vakantie geplant over 5 maanden en die wil ik niet cancellen!

    al moet ik dr met krukken lopen..

    En ik zou willen weten hoe het litteken er na een jaar uitziet. zie je het goed? of is het een fijn lijntje..?

    Trouwens , al heb ik nauwelijks tot geen kraakbeen meer in me knie, ik heb er geen pijn aan alleen schiet hij constant op slot! waardoor ik met een op slot knie loop en deze heel moeilijk weer gebogen krijg.

    Nou ik hoop dat jullie me wat verder kunnen helpen!

  • willie

    Hallo Jessi, Ik heb 2 knie knieprotheses en je kan meteen lopen, maar wel met 2 krukken, na 6 weken met 1 kruk en dan 6 weken kan je zonder kruk, je kan ook eerder maar er wordt aangeraden deze tijd er voor te nemen, ik heb totaal geen last meer van die operatie, ik heb ook een nieuwe heup, inderdaad vind ik persoonlijk de knie wat minder.De litekens is ongeveer gelijk aan je heup, na een jaar is het een stuk minder te zien, maar ja je blijft het zien en als je dik bent wordt hij ook wat groter.Je krijgt een jaar therapie, net als met je heup.

    Ik hoop dat je iets aan dit bericht heb, groetjes van Willie

  • chis torra

    Beste Jessi,

    Ik heb jouw vragen over een knieprothese gelezen en denk dat voor iedereen zijn de ervaringen anders. 4 jaar geleden heb ik een knieprothese gekregen. Mijn ervaring is alleen maar negatief. Ik ben nu weer op een wachtlijst omdat ik een nieuwe prothese moet krijgen. Mijn behandelende orthopeed vermoedt dat ik een infectie heb.

    Toch hoor ik bij andere mensen dat ze geen enkel probleem hebben gehad. Daarom is het moeilijk om een algemene antwoord te geven.

    Wat me wel verbaasd is jouw leeftijd. Je bent heel erg jong. Ik was 47 jaar oud bij de eerste operatie.

    Ik lag 5 dagen in het ziekenhuis en ben daarna begonnen met fysiotherapie thuis, 4 x per week. Het lopen met krukken gaat best snel. Na ca. 2 maanden kon ik met 1 kruk lopen. Na ca. 2 maanden kon ik part-time beginnen te werken maar had moeite omdat vanaf het begin had ik moeite om mijn knie te buigen. Na 4 maanden ben ik teruggegaan naar mijn orthopeed omdat ik zo veel pijn had en miijn knie niet kon goed buigen. Dezelfde middag ben ik opgenomen voor 6 dagen. Ze hebben mijn onder narcose de volgende dag naar de OK gebracht. Ze zijn achter gekomen dat bij mij de littekenweefsal nog heel erg snel ging groeien. Consequentie is dan dat je moeite heb met buigen. Tot de dag van vandaag heb ik nog steeds problemen met het buigen van de knie. Ik heb begrepen dat na de tweede operatie dat het buigen nog minder wordt. Het litteken is een dunne lijn en dat valt heel erg mee. Ik ben natuurlijk geen orthopeed en kan je alleen mijn ervaring vertellen. Ik denk dat ik een pechvogel ben maar nogmaals er zijn genoeg mensen die helemaal geen problemen hebben.

    Als je bijna geen kraakbeen meer heb dan denk ik dat je geen andere optie hebt behalve een operatie.Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte!

    Chis

  • jeannet( quiltingjeannet)

    Nou, ik ben ook behoorlijk geschrokken van de ervaringen op dit forum! ik ben 50 jaar en moet dus een nieuwe knie, ik heb al een afspraak in het maasstad ziekenhuis in Rotterdam en morgen heb ik een afspraak voor een second opinion met Dr. Driessen, de koningklijke orthopeed in Delft, en toen ik koningin Beatrix zag lopen met koninginnedag had ik er weer alle vertrouwen in, maar ik ben natuurlijk niet koningin Beatrix, en ik lees wel dat het dus ook allemaal anders kan zijn dan ik verwacht, eerlijk gezegd ben ik hier zo van geschrokken dat ik me misschien nog wel eens bedenk, nu heb ik pijn, en behoorlijke pijn en beperkingen, maar ik kan nog wel fietsen, vreselijk die verhalen over knieeen doorbuigen en nog nauwelijks kunnen lopen, ik word er helemaal niet vrolijk van!

  • Mary

    Ik ben 50 jaar, en heb al meer als 15 jaar last van mijn rechtse knie. Ben via een second opinion terechtgekomen in de St. Maartenskliniek.

    We zijn begonnen met kijk operaties. Daarna ontdekte de orthopeed dat mijn been ‘8 graden uit het lood stond’ dus schuin naar buiten..

    Dit kon hij oplossen door middel van een rechtstandscorrectie.

    Hierbij zagen ze een wig uit je been net onder de knie.

    Dit lostte voor mij helemaal niks op, integendeel, moest nog een keer onder het mes om de pinnen en schroeven eruit te laten halen.

    Daarna zijn we nog een paar jaar bezig geweest met om de paar maanden spuiten erin te zetten.

    Maar uiteindelijk kon ik er niet om heen. Net voor mijn vijftigste verjaardag hebben we iom de orthopeed besloten een nieuwe knie te plaatsen.

    Ik ben op donderdag 21 april 2011 opgenomen in de Maartenskliniek in Woerden en zondags 1e paasdag was ik alweer thuis.

    Drie hele dagen dus.

    Daarna kreeg ik fysio aan huis. Officieël is het 6 weken met 2 krukken en 6 weken met 1 kruk. Maar ik vond dat omdat ik toch een stuk jonger ben als de gemiddelde leeftijd waarop mensen nieuwe knie krijgen, heb ik, in overleg met mijn fysio, dat toch iets aangepast.

    Ik loop dus nu al 2 weken met 1 kruk en thuis vergeet ik hem al. Donderdag is de operatie 6 weken geleden en vrijdag moet ik op controle.

    Ik hoop dat te horen te krijgen dat ik weer mag autorijden.

    Het is heel raar, ik kon al jaren de hond niet meer uitlaten zonder pijn, nu liep ik vanaf 5 dagen na mijn operatie het rondje alweer mee, en pijnvrij. Natuurlijk doet de wond zeer, maar dit valt gewoon helemaal in het niks bij wat ik eerst had.

    Kortom, had ik dit maar 10 jaar eerder gedaan, ik zie over 15 jaar wel weer of ze dan wel of geen nieuwe kunnen plaatsen!

  • jeannet( quiltingjeannet)

    Mary, wat een héérlijk verhaal om te horen! Ik ben gewoon jaloers op je! Ik heb 8 augustus een operatie afspraak bij Dr. Driessen van het Orthopedium in Delft, dat is ook een hele goeie orthopeed die met de nieuwst en langstlevende proteses werkt, belangrijk als je jong bent. Ik zie er ongelofelijk tegenop, kan je niet zeggen hoe erg, maar als ik dan dit weer bij jou lees knap ik gewoon een beetje op. Kunnen we niet privé mailen?

    Hartelijke groeten, Jeannet

  • gekeverm

    ik ben ook blij met het lezen van dit verhaal.Het kan dus wel heel erg goed gaan.

    Ik heb net te horen gekregen dat de 2de kijkoperatie geen zin heeft gehad(6 weken geleden gedaan).as dinsdag een nieuwe afspraak met mijn orthopeed.

    Heb na een val begin januari 2010 de nodige problemen,kan niet langer dan 10-15 minuten op mijn rechterbeen staan ,slaap slecht,'s ochtends kan ik mijn been niet strekken.Ben mijn baan in de verkoop hierdoor kwijt geraakt ,huishouding is amper te doen ,de hond uitlaten is geen optie.

    Fysio bracht ook geen verbetering,inmiddels de nodige injecties gehad .Revalidatie-traject bleek veel te zwaar voor mijn knie te zijn.

    Hoop dat er nog wat wordt verzonnen om te pijn te verminderen ,nieuwe knie ziet mijn orthopeed nog niet zitten ivm mijn leeftijd(ben 43) van mij mag die knie eraf

    Jeannet ik zou ook op zien tegen de operatie maar als je leest dat het ook zo snel zo goed kan gaan zeg ik alleen maar ga ervoor

    groetjes

    Geke

  • gunda koek

    Aan iedereen die een knieprothese moet hebben

    na jaren van pijn en slecht lopen heb ik in 2010 een prothese gekregen.

    Ik kan alleen maar zeggen het is een godsgeschenk.

    Wat geweldig dat ik weer kan lopen en vooral zonder pijn.

    Binnen 3 maanden was alles doorstaan.

    Ik wens iedereen veel geluk die het nodig heeft en sterkte.

  • Marijke

    Anonymous

    Hallo Jessi, Ik heb 2 knie knieprotheses en je kan meteen lopen, maar wel met 2 krukken, na 6 weken met 1 kruk en dan 6 weken kan je zonder kruk, je kan ook eerder maar er wordt aangeraden deze tijd er voor te nemen, ik heb totaal geen last meer van die operatie, ik heb ook een nieuwe heup, inderdaad vind ik persoonlijk de knie wat minder.De litekens is ongeveer gelijk aan je heup, na een jaar is het een stuk minder te zien, maar ja je blijft het zien en als je dik bent wordt hij ook wat groter.Je krijgt een jaar therapie, net als met je heup.

    Ik hoop dat je iets aan dit bericht heb, groetjes van Willie

  • Marijke

    Hoe is t u vergaan met de pijn, ik heb op 19 okt een nieuwe knie gekregen 

    maar blijf best veel pijn houden 

    in t zks spreken ze na 2 weken al over afbouwen pijnstilling 

    Dat lukt mij dus niet 

    gr marijke