nieuwe knie

  • Anne

    Hallo,

    Afgelopen week heb ik gehoord dat ik begin Dec. een nieuwe knie krijg.( rechts ) Ik ben 50+. Het houdt me ontzettend bezig. De meningen en ervaringen hieromtrent zijn erg verschillend.

    Mijn knie is, na een ernstig ongeluk in 1972, totaal versleten. Mijn onderbeen gaat steeds meer naar buiten staan. Uiterlijk valt het ontzettend op. Ook krijg ik steeds meer beperkingen en ook elders klachten, rug- en heupklachten.

    Mijn beroep is Ziekenverzorgende in een Verpleeghuis en ik ga er vanuit, dat ik na een tijd van revallideren, weer aan het werk kan.

    Sporten is er de laatste tijd al haast niet meer bij. Lopen en fietsen gaat nog redelijk tot goed.

    Pijn is er weinig, alleen bij een bep. beweging, maar ik weet precies hoe ik moet lopen en fietsen.

    Dit is mijn verhaal en als je dit zo leest, dan ben ik echt heel goed af met een nieuwe knie. Eigenlijk zou ik me hierop moeten verheugen, ook al omdat de techniek midden jaren 70 veel minder was…. Maar ik knijp hem ontzettend. Alles: ruggeprik, e.v.t pijn, gaat het allemaal goed enz. enz. Ik droom er s'nachts al van.

    Hebben jullie deze ervaring ook gehad.

  • Peter

    Beste mevr,

    Heb heupoperatie`s gehad op hele jong leeftijd 39 jaar dus eigenlijk te jong,dit is in principe hetzelfde,het gaat er zich om je moet alles aanpassen en zeker knieprotheses,dus het werk zou wel gaan maar tillen kan je dan vergeten, het gaat er zich om dat die protheses maar een levensduur hebben zoals die van mij van 15 jaar.

    Weet niet precies hoelang die levensduur van een knieprothes is maar neem aan dat de chirurg dat met U besproken heeft.

    Mijn heup zit er al 21 jaar in en ik heb een kleine hersteloperatie gehad.

    En die ruggeprik waar veel mensen tegen op kijken stelt niks voor.

    Het voordeel ervan is dat je snel weer op de been bent niet misselijk van narcose bent.

    Het grootste probleem is van alles je moet vooral als je jong bent je leven aanpassen met wat je doet.

    Maar de pijn ervan weet ik van mee te spreken,dus bij mij zat er niks anders op.

    Ik wens U heel veel sterkte toe en weet zeker met wat aanpassingen veranderd U leven…

    Succes en groetjes Peter

  • Sandra

    Beste Anne,

    Ik ben begin dit jaar geopereerd en heb een nieuwe knie gekregen, de operatie viel mij heel erg mee en de pijn ook. Ik was weer snel op de been en na 6 weken kon ik weer werken en sporten.

    Helaas ben ik in juni weer geopereerd omdat de nieuwe knie bleef hangen als ik ging lopen. Al mijn spieren en pezen zijn verplaatst en die zitten nu met extra schroeven vast in mijn onderbeen. Deze operatie viel mij erg zwaar en ik moest ook 6 weken in het gips van mijn lies tot mijn enkel. Gelukkig ben ik daar ook weer overheen gekomen en kan ik nu weer werken en sporten.

    Vandaag ben ik weer bij de orthopeed geweest en die vertelde mij dat als ik zo door blijf lopen, dat eind van het jaar mijn nieuwe knie helemaal stuk zal zijn. Volgende week ga ik voor een CT-scan en dan de week erna hoor ik wat er verder gaat gebeuren. Wat ik al wel weet is dat ik weer geopeerd moet worden, dus dat valt wel heel erg tegen. Er is nu een keuze uit een makkelijke en een moeilijke operatie, maar het ligt er dus aan wat de Ct-scan uitwijst.

    Mijn geluk zal het wel zijn dat het de moeilijke operatie wordt.

    Gelukkig na dit alles blijf ik wel erg positief en hoop ik toch op betere tijden (ik ben pas 31 jaar) dus heb eigenlijk nog een heel leven voor mij.

    Ik hoop niet dat dit bericht je afschrikt, maar het kan dus zo zijn dat er wel complicaties optreden zoals bij mij. Ga er niet vanuit, en probeer positief de operatie in te gaan en dan komt het allemaal wel goed.

    Succes

    Sandra

  • evelyn

    hoi ik ben evelyn en ben 47 jaar, en hebt mijn tweede nieuwe knie prothese al verleden jaar, met mijn eerste heb ik 13 jaar meegedaan, na ongeval in 1976 brommer en heb al tien talle operaties aan mijn linker been gehad heb ook sinds 4 jaar enkel prothese perfekt allebei zonder pijn met wel aan tal beperkingen maar daar wen je ook wel aan ik oop u hier mee beetje geholpen te hebben,

    hoor van u suc 6

    groeten evelyn uit schiedm

  • evelyn

    hoi ik ben evelyn en ben 47 jaar, en hebt mijn tweede nieuwe knie prothese al verleden jaar, met mijn eerste heb ik 13 jaar meegedaan, na ongeval in 1976 brommer en heb al tien talle operaties aan mijn linker been gehad heb ook sinds 4 jaar enkel prothese perfekt allebei zonder pijn met wel aan tal beperkingen maar daar wen je ook wel aan ik oop u hier mee beetje geholpen te hebben,

    hoor van u suc 6

    groeten evelyn uit schiedam

  • carolina

    hoi Anne,

    Je doet deze operatie omdat je je leven makkelijker wil hebben en zonder pijn, dus ga die operatie in met een open vizier en zet wat andere mee hebben gemaakt even van je af. Iedereen mens is verschillend dus ook ondergaat ieder zijn operatie verschillend.

    Veel succes met je operatie en blijf positeif.

    gr Carolina

  • Anne

    Hoi,

    Als eerste: Bedankt voor jullie reacties.

    Het is nu, ongeveer 4 weken geleden dat ik mijn nieuwe knie heb gekregen.

    Het viel me absoluut niet mee, het is een flinke ingreep en heeft toch wel erg pijn gedaan de eerste weken. Daarbij had ik er wat te makkelijk over gedacht en dacht ik dat de pijnmedicatie ook wel gauw geminderd kon worden. Dit was helemaal verkeerd gedacht, want met pijn gaat revalideren ook niet obtimaal. Op het ogenblik gaat het iedere dag iets beter. Strekken is nog niet obtimaal en buigen is nu 90 gr. Probeer goed te oefenen (als mijn knie niet te dik en stijf is) en koelen op zijn tijd. Hoop dat het goed komt.

    Anne.

  • Tasja

    Hallo Anne,

    Het is nu 1 week dat ik een nieuwe knie heb gekregen en inderdaad het is erg pijnlijk.

    De operatie viel mee maar de revalidatieperiode valt erg tegen.

    Strekken gaat beter dan buigen.

    Hoe gaat het nu met je? Al helemaal hertseld?

    Groeten TasjaAnne schreef:

    >

    > Hoi,

    >

    > Als eerste: Bedankt voor jullie reacties.

    >

    > Het is nu, ongeveer 4 weken geleden dat ik mijn nieuwe knie

    > heb gekregen.

    > Het viel me absoluut niet mee, het is een flinke ingreep en

    > heeft toch wel erg pijn gedaan de eerste weken. Daarbij had

    > ik er wat te makkelijk over gedacht en dacht ik dat de

    > pijnmedicatie ook wel gauw geminderd kon worden. Dit was

    > helemaal verkeerd gedacht, want met pijn gaat revalideren ook

    > niet obtimaal. Op het ogenblik gaat het iedere dag iets

    > beter. Strekken is nog niet obtimaal en buigen is nu 90 gr.

    > Probeer goed te oefenen (als mijn knie niet te dik en stijf

    > is) en koelen op zijn tijd. Hoop dat het goed komt.

    > Anne.

  • Loes

    Hoi Anne,

    ik heb 27 oktober een nieuwe knie gekregen, het viel me ook tegen qua pijn, maar ik had er ook iets te makkelijk over gedacht. Nu na 4 1/2 week gaat het een stuk beter. Ik slaap weer redelijk, dat vond ik nog het ergste. Hoe gaat het nu bij jou?? Ben je inderdaad helemaal hesrteld en weer volop aan het werk?? Ik heb ook het veraahl van Sandra gelezen. Was 6 weken ook niet heel erg snel om weer te gaan werken en sporten??

    Groet Loes.

  • robertlee

    ik heb ongeveer hetzelfde wat jij beschrijft, ik kan ook lopen z,on 300 m dan moet ik ff zitten, ik kan wel beter fietsen eigenlijk maar ik zie er wel tegen op als tegen een berg groetjes