ENKEL VASTZETTEN

  • hanneke

    hoi Willy,

    Hoe is het afgelopen met het vast zetten vd enkel?

    kun jij weer snowboarden, surfen en motorrijden? waarom heb jij niet voor een protese gekozen?

    Ik zit nl in het zelfde schuitje, moet een keuze maken voor vastzetten of protese.

    De sporten die jij noemt ben ik ook fanatiek in en ik moet er niet aan denken om dit alles op te geven (hoe word ik gek!)

    Ik hoop dat je reageert en dat ik weer wat positiever mag gaan denken.

    groetjes Hanneke

  • Hanneke

    Hallo lotgenoten,

    Zelf ben ik in de fase van: enkelprothese of vast zetten. Wie heeft er weer ervaring met sporten?

    kun jij weer snowboarden, surfen en motorrijden?

    De sporten zijn voor mij een uitlaadklep en ik moet er niet aan denken om dit alles op te geven (hoe word ik gek!)

    Ik hoop dat er iemand reageert en dat ik weer wat positiever mag gaan denken.

    iedereen veel suc6 + sterkte groetjes Hanneke

  • Kees

    Mijn enkel is 13 okt vastgezet meteen na de operatie geen pijn meer gehad (Wat een verademing na 15 jaren pijn).

    Onbelast lopen is niet leuk en ik denk dat die weken erg lang gaan duren voor mij. maar als de pijn wegblijft heb ik het dik voor over.

  • John 60 jaar

    Ook mijn enkel is vastgezet geworden op 11okt 2010 .Allereerst kijk operatie gehad om los kraakbeen te verwijderen en gewrichten glad te maken.Toen bleek al dat er te veel kraakbeen weg was en er wel een vervolg operatie aan zat te komen.

    Voordat de tweede operatie gedaan zou worden heb ik nog 6 weken in het loopgips gezeten om je het gevoel te geven of je enkel gewricht alreeds vast gezet was en de enkel nog rust te geven na de eerste operatie. En ik misschien minder pijn zou hebben.

    Dat was niet het geval en van mij mocht het vast gezet worden.Weer enkele maanden gewacht en toen was het zover.Ook deze operatie met een ruggeprik uitgevoerd en alles ook kunnen zien.

    De volgende dag kon ik ‘s middags al weer naar huis en had ook geen pijn.Mijn enkel zat in het gips,maar niet geheel dicht en mocht er niet op staan. Na een paar weken kwam er nieuw gips op voor nog 4 weken.En vervolgens 6 weken loopgips wat ik maar voor 50% mocht belasten.Maar nu komt het en wees gewaarschuwd ,na ongeveer 6 weken gips en weinig beweging dacht ik dat mijn conditie achteruit liep. Bij de trap omhoog liep ik te hijgen als een oud paard en dit werd maar steeds erger.Toen ik het ziekenhuis was om mijn gips te wisselen voor dat loopgips, gaf ik nog aan dat mijn conditie zo terug liep.Gewoon wat oefeningen doen!Op een gegeven moment toch maar even naar de huisarts en de avond daarvoor nog even gegoocheld op internet wat het zou kunnen zijn en kwam zelf op een longembolie uit.De huisarts schrok en had ook het vermoeden van inderdaad een longembolie,omdat mijn zuurstof gehalte in het bloed te laag was en ik een behoorlijke polsslag had.Dus meteen naar de eerste hulp van Het OLVG waar ook alles gebeurd was de laatste maanden.Daar aangekomen werd alles gecontroleerd en s’avonds lag ik op de intensivecare,omdat beide longaders bijna dicht zaten.Met zware medicijnen weer verholpen en na 4 dagen mocht ik weer naar huis. Wel onder controle voor een half jaar bij de trombose dienst! Over de procedure van na opereren en thuis zitten zonder trombose pillen heeft men het er nog wel over.Begin volgend jaar gaat mijn gips er ook af en ben benieuwd hoe het lopen mij zal vergaan.Voor mijn longen moet ik deze week ook voor controle terug,maar dat gaat allemaal volgens mij wel weer goed.Voor de rest zal ik jullie volgend jaar over de enkel informeren.

    .

  • marissens theo

    Ik heb de keuze tussen een prothese of vastzetten van het enkelgevricht. Zou me uw ervaring met vastzetten willen meedelen Met dank.

  • Johan

    Henk Hallo.

    Hoy Henk.

    Ik heb 10 jaar geleden een motorongeval gehad, en sindsdien een aantal operaties en altijd pijn aan die rechterenkel.

    Mijn vraag aan jou is, hoe ernstig was jou enkel er aan toe, en waardoor is die enkel zo versleten.

    Én de belangrijkste vraag, op welke wijze hebben ze jopu enkel vastgezet ( bovenste spronggewricht of het onderste spronggewricht) omdat jij zegt er tótaal geen spijt van te hebben en dat je er geen last of hinder van hebt.

    Kun je weer goed (normaal lopen) zonder al te erg mank te lopen.?? Sorry dat ik het op deze manier vraag aan je..

    En kun je ook weer een beetje sporten en gewoon normaal autorijden zonder aanpassingen..??

    Graag hoor ik van je.

    M.V.G Johan Coppelmans

  • angelika

    hallo'ik ben van plan om min enkel vast te laten zetten

    wie kan mijn de gevolgen na de operatie omschrijfen? mijn enkel is voor twintig jaar door een ongeluk gebroken de operatie is niet goed verlopen, zodoende heb ik altijd pijn. heb ik na het vast zetten een normal leven of zijn er veel beperkingen?

    graag de reactie hierover of nog meer informatie

  • jannie douwes

    ik ben op 20 januari 2011 geopereerd ,en ze zouden mijn enkel vastzetten ,nu hebben ze niet alleen mijn enkel vastgezet maar ook een pijp vanonder de voet tot de knie in het bot aangebracht.ik mag nooit meer op gewone schoenen loopen moet altijd zomer en winter op lange aangepaste laarzen loopen ,verder heb ik eerst 5 a 6 maanden in het gips geloopen en nu alweer 4 maanden op proef schoenen nog steeds zijn mijn aangepaste schoenen niet klaar,ik kan aleen maar kleine stukjes loopen en krijg voor lange afstanden een rol stoel,auto rijden kan ik weer hele kleine stukjes fietsen lukt ook nog niet als ik dit voor die tijd had geweten had ik mij nooit laten opereeren,dan maar met pijn loopen ,ik ben geopereerd in het umcg in groningen nu ik kan daar geen goed woordt voor opbrengen ,wie heeft ook deze ervaring graag hoor ik reactie op mijn verhaal.

    met vriendelijke groeten jannie zwaagman.

  • wanda

    hallo allemaal

    ik heb in 2008 een ongeluk gehad en daarbij mijn onderbeen enkel op meerdere plaatsen gebroken

    veel problemen gehad meerdere keren (7x) geopereerd in dordrecht en rotterdam erasmus mc

    enkel is zwaar beschadigd willen nu enkel gaan vast zetten

    nu krijg ik eerst 21 dec aanstaande een injectiespuit met pijnstilling in mijn enkel gewricht en ik krijg een oproep voor een aangepaste schoen

    die aangepaste schoen moet mijn het gevoel gaan geven dat de enkel al vast staat

    kan iemand mij wat meer over die schoen vertellen en misschien dat iemand een foto heeft van zo'n schoen zodat ik me een beetje kan voorbereiden

    geven ze alleen een schoen voor de getroffen voet of ook 1 voor de goede voet zodat je niet met twee verschillende schoen hoef te lopen

    maar als ik jullie verhalen leest dan is het goed dat ik de sprong waagt om de enkel vast te zetten

    ik hoop dat jullie een reactie willen geven

    gr wanda

  • Steef

    Hoi Wanda,

    Ik heb ook eerst zo'n schoen gehad, maar dat was een binnenschoen, een soort brace die ik in schoenen aan kon, zeiden ze. Schoenen waar de brace inpaste waren niet te vinden. Heb toen besloten mijn enkel vast te laten zetten. 3 maanden gips en dan nog wel veel pijn. Inmiddels ben ik 1,5 jaar verder en loop ik zonder pijn en op gewone schoenen. Als je goed kijkt zie je wel een beetje dat ik anders loop, maar de meeste mensen valt het niet op. Ik heb er geen spijt van, want kan nu weer leuke schoenen aan en heb geen pijn meer. Inmiddels ook weer aan het fitnessen. Er zijn wel een aantal dingen die niet meer gaan. Kan alleen nog in een automaat rijden en heb dus geluk dat het mijn rechterenkel is. Ik roeide veel, dat gaat niet meer. Wil graag weer skien maar heb eigenlijk geen idee of dat kan.

    Veel sterkte!

    groeten,

    Steef