tweede knieprothese

  • monique

    Hallo allemaal,

    Ik ben 44 jaar en krijg binnen nu en een maand mijn tweede totale knieprothese.

    Ik heb slijtage aan alle botten in mijn lichaam door een teveel aan toegediende hormonen ter behoeve van IVF (reageersbuisbevruchting) 20 jaar geleden alleen was toen nog niet bekend dat het gevolg slijtage zou zijn. Ik slik nu al ruim 5 jaar een hele hoge dosis Morfine de pijn is zo erg dat niets anders helpt. Vorig jaar december heb ik rechts een knieprothese gekregen, en nu een jaar later moet er op zeer kort termijn mijn linker gedaan worden. Links had ik drie jaar eerder al een standsverandering operatie laten om te kijken of de pijn minder werd maar helaas.Ook heb ik werkelijk alles geprobeerd medcijnen, fysio, tenspomp, zenuwblokkades (div malen) maar alles zonder resultaat.Graag wil ik weten of er meer mensen zijn met slijtage problemen na hormoonbehandelingen, en dan niet een gewone hormoonbehandeling maar overstimulatie. Verder ben ik benieuwd naar jonge mensen met gelijke knieproblemen .

    Monique

  • liesje

    Hallo Monique,

    Ik heb wel geen hormonen geslikt, maar zit wel met een versleten knie. Ik ben 46 jaar oud en ontzettend aan het dubben om een prothese te laten zetten. Wordt door de ortopeed afgeraden vanwege mijn jonge leeftijd en de relatief korte tijd dat je er profijt van hebt. 10 a 15 jaar. Graag zou ik wat meer van gedachte met je wisselen,

    Met vriendelijke groet

  • Frida

    Ik ga “ergens in mei” mijn eerste knieprothese krijgen. Ben 44 jaar en in totaal 25 keer aan mijn knieen geopereerd. De laatste operatie was in 1996 en was een complete mislukking. Sindsdien loop ik dan ook op krukken. Ook bij mij was de leeftijd een struikelblok voor de orthopeed. Daarom moest ik het maar zolang als mogelijk zien vol te houden op krukken. Na 12 jaar te hebben volgehouden is het nu echt op. Zeker sinds ik iedere paar weken wel last van gewrichtsontstekingen heb.

    Ergens volgende maand gaat mijn linkerknie dus worden vervangen. Daarna revalideren en dan zien wanneer de rechterknie vervangen kan worden.

    Alle voors en tegens zijn tegen elkaar afgewogen. Tuurlijk zou het beter zijn om pas op latere leeftijd te opereren. Maar de kwaliteit van leven is nu echt bedroevend. Ik kan nog net naar de winkel (3 minuten lopen) voor de dagelijkse boodschappen. Verder de deur uit gaat niet meer want de pijn is vreselijk.

    Wat zou ik eraan hebben om nog tot mijn 60e zo te moeten leven om dan pas een nieuwe knie te krijgen? Ik leef nu en wil ook graag het leven leiden van een 40-er. Een knieprothese heeft natuurlijk ook zijn beperkingen maar ik zou al heel gelukkig zijn als ik zonder krukken zou kunnen lopen en de pijn weer te verdragen is.

    Gr.

    Frida

  • jopie

    ik heb sinds vorig jaar december 2006 een nieuwe knie

    en dat ging heel goed was er erg blij mee tot de andere knie pijn ging doen

    en dat was de zelfde pijn als voorheen in me rechter knie dus ik zag de bui al hangen

    dus terug naar mortelé in belgie en alles onder zocht en hij zij wat denk je zelf

    ik zei versleten wandt het is de zelfde pijn die ik in me rechte knie had

    dus er moest een nieuwe in om slijtage te voorkomen aan mijn protese

    en die is er ingegaan op 22 februari 2008 en dat ging ook goed

    tot ik thuis was

    wandt ook met al mijn oeffeningen en teraphie wilde de knie niet meer buigen

    nou daar sta je dan met twee nieuwe knieeen en een wil niet buigen niet verder dan 60 graden

    ik terug op controle en ja hoor de knie moest gebogen worden maar wel onde narcose steld nik voor duurd maar 3 min en je knie gaat gelijk 120 gr

    nou ben een heel ander mens het gaat nu weer berg op waarts en ben nu 11 weken verder en ik fiets al buiten tis niet te geloven

    dus al bij al toch nog blij met me nieuwe knieen

    maar moet nog wel elke dag naar de fisio maar dat geeft niks

    en ik ben pas 50 geworden maar ben wel blij met me nieuwe knieen

    en ik mag er straks weer mee sporten en dat is tennis

    Frida schreef:

    >

    > Ik ga “ergens in mei” mijn eerste knieprothese krijgen. Ben

    > 44 jaar en in totaal 25 keer aan mijn knieen geopereerd. De

    > laatste operatie was in 1996 en was een complete mislukking.

    > Sindsdien loop ik dan ook op krukken. Ook bij mij was de

    > leeftijd een struikelblok voor de orthopeed. Daarom moest ik

    > het maar zolang als mogelijk zien vol te houden op krukken.

    > Na 12 jaar te hebben volgehouden is het nu echt op. Zeker

    > sinds ik iedere paar weken wel last van gewrichtsontstekingen

    > heb.

    > Ergens volgende maand gaat mijn linkerknie dus worden

    > vervangen. Daarna revalideren en dan zien wanneer de

    > rechterknie vervangen kan worden.

    >

    > Alle voors en tegens zijn tegen elkaar afgewogen. Tuurlijk

    > zou het beter zijn om pas op latere leeftijd te opereren.

    > Maar de kwaliteit van leven is nu echt bedroevend. Ik kan nog

    > net naar de winkel (3 minuten lopen) voor de dagelijkse

    > boodschappen. Verder de deur uit gaat niet meer want de pijn

    > is vreselijk.

    > Wat zou ik eraan hebben om nog tot mijn 60e zo te moeten

    > leven om dan pas een nieuwe knie te krijgen? Ik leef nu en

    > wil ook graag het leven leiden van een 40-er. Een

    > knieprothese heeft natuurlijk ook zijn beperkingen maar ik

    > zou al heel gelukkig zijn als ik zonder krukken zou kunnen

    > lopen en de pijn weer te verdragen is.

    >

    > Gr.

    > Frida

  • Elisa van Heeswijk

    Beste mevr Liesje

    Ik ben in Maart geopereerd aan mijn rechterknie in Turnhout…het was een totale prothese..Alhoewel de behandelijk erg vriendelijk was en ik direct terecht kon(Nederland maanden wachtlijst)viel mij de na-operatie-tijd erg tegen..inmiddels is het 26 Mei en ik heb nog steeds pijnklachten waar het bot bij de operatie is doorgezaagd…Ik kon voor de operatie alleen nog op handen en voeten mijn trap op om naar mijn slaapkamer te komen vandaar de operatie want door het jarenlang slikken van onstekenigsremmers had ik een constante bloeddruk van 185 gekregen,bovendien hielpen de medizijnen niet meer. Intussen denk ik aan te nemen ,dat over een tijdje ook mijn linker knie “aan de beurt”is ik krijg daaraan dezelfde klahten als bij de geopereerde knie…Helaas,maar de statistieken wijzen uit dat 3/4 van alle geopereerde binnen 1 jaar de tweede knie ook behandelt moet worden.

    In Belgie heeft men knieprotheses,die al iets langer meegaan,maar als je het kan uithouden met je pijn ,zou ik toch nog wachten,want na 15 - 20 jaar een tweede prothese is een erg langdurige moelijke zaak hoorde ik van de chirurg.Je kan info inwinnen bij Dr J.Roos in het st Jozef ziekenhuis in Belgie hij is erg bekwaam..

    Grt Elisa Breda 19270543liesje schreef:

    >

    > Hallo Monique,

    > Ik heb wel geen hormonen geslikt, maar zit wel met een

    > versleten knie. Ik ben 46 jaar oud en ontzettend aan het

    > dubben om een prothese te laten zetten. Wordt door de

    > ortopeed afgeraden vanwege mijn jonge leeftijd en de relatief

    > korte tijd dat je er profijt van hebt. 10 a 15 jaar. Graag

    > zou ik wat meer van gedachte met je wisselen,

    >

    > Met vriendelijke groet

  • A. de Jong

    Ik kan niet begrijpen dat je zo lang moest wachten. Ik wordt in september 60 jaar en mijn knieprothese zit er al 22 jaar in en moet vermoedelijk de komende tijd worden vervangen.Frida schreef:

    >

    > Ik ga “ergens in mei” mijn eerste knieprothese krijgen. Ben

    > 44 jaar en in totaal 25 keer aan mijn knieen geopereerd. De

    > laatste operatie was in 1996 en was een complete mislukking.

    > Sindsdien loop ik dan ook op krukken. Ook bij mij was de

    > leeftijd een struikelblok voor de orthopeed. Daarom moest ik

    > het maar zolang als mogelijk zien vol te houden op krukken.

    > Na 12 jaar te hebben volgehouden is het nu echt op. Zeker

    > sinds ik iedere paar weken wel last van gewrichtsontstekingen

    > heb.

    > Ergens volgende maand gaat mijn linkerknie dus worden

    > vervangen. Daarna revalideren en dan zien wanneer de

    > rechterknie vervangen kan worden.

    >

    > Alle voors en tegens zijn tegen elkaar afgewogen. Tuurlijk

    > zou het beter zijn om pas op latere leeftijd te opereren.

    > Maar de kwaliteit van leven is nu echt bedroevend. Ik kan nog

    > net naar de winkel (3 minuten lopen) voor de dagelijkse

    > boodschappen. Verder de deur uit gaat niet meer want de pijn

    > is vreselijk.

    > Wat zou ik eraan hebben om nog tot mijn 60e zo te moeten

    > leven om dan pas een nieuwe knie te krijgen? Ik leef nu en

    > wil ook graag het leven leiden van een 40-er. Een

    > knieprothese heeft natuurlijk ook zijn beperkingen maar ik

    > zou al heel gelukkig zijn als ik zonder krukken zou kunnen

    > lopen en de pijn weer te verdragen is.

    >

    > Gr.

    > Frida

  • A. de Jong

    Ik kan niet begrijpen dat je zo lang moest wachten. Ik wordt in september 60 jaar en mijn knieprothese zit er al 22 jaar in en moet vermoedelijk de komende tijd worden vervangen.Frida schreef:

    >

    > Ik ga “ergens in mei” mijn eerste knieprothese krijgen. Ben

    > 44 jaar en in totaal 25 keer aan mijn knieen geopereerd. De

    > laatste operatie was in 1996 en was een complete mislukking.

    > Sindsdien loop ik dan ook op krukken. Ook bij mij was de

    > leeftijd een struikelblok voor de orthopeed. Daarom moest ik

    > het maar zolang als mogelijk zien vol te houden op krukken.

    > Na 12 jaar te hebben volgehouden is het nu echt op. Zeker

    > sinds ik iedere paar weken wel last van gewrichtsontstekingen

    > heb.

    > Ergens volgende maand gaat mijn linkerknie dus worden

    > vervangen. Daarna revalideren en dan zien wanneer de

    > rechterknie vervangen kan worden.

    >

    > Alle voors en tegens zijn tegen elkaar afgewogen. Tuurlijk

    > zou het beter zijn om pas op latere leeftijd te opereren.

    > Maar de kwaliteit van leven is nu echt bedroevend. Ik kan nog

    > net naar de winkel (3 minuten lopen) voor de dagelijkse

    > boodschappen. Verder de deur uit gaat niet meer want de pijn

    > is vreselijk.

    > Wat zou ik eraan hebben om nog tot mijn 60e zo te moeten

    > leven om dan pas een nieuwe knie te krijgen? Ik leef nu en

    > wil ook graag het leven leiden van een 40-er. Een

    > knieprothese heeft natuurlijk ook zijn beperkingen maar ik

    > zou al heel gelukkig zijn als ik zonder krukken zou kunnen

    > lopen en de pijn weer te verdragen is.

    >

    > Gr.

    > Frida

  • A. de Jong

    Hoi Frida,

    Ik kan niet begrijpen dat je zo lang moest wachten. Ik wordt in september 60 jaar en mijn knieprothese zit er al 22 jaar in en moet vermoedelijk de komende tijd worden vervangen.

  • Martijn

    Hallo Monique,

    ik ken dit probleem. Ik ben een man van 29 jaar oud, dus bij mij is het niet te wijten aan overdosering van hormomen. Wel heb ik ook een standscorrectie laten uitvoeren en ook bij heeft niets geholpen. Morfine is nu het middel. Ik voel me niet serieus genomen. Iedereen roept dat ik er maar mee moet leren leven en dat ik op deze jonge leeftijd geen kunstknie zal krijgen. Volgens mij is het echter de enige optie en ik wil letterlijk alles proberen om maar van de ellende af te zijn.

    Groet

    Martijn

  • Frida

    Ik heb mijn knieprothese nu bijna 3 maanden maar ik ben er nog niet gelukkig mee. Vanaf het begin wilde het buigen al niet lukken. Strekken kon ik wel redelijk.

    Na een aantal weken werd besloten om onder narcose door te buigen. En ook dat viel tegen. Ook onder narcose kon de knie niet verder dan 90 graden komen. Zelf kan ik aktief nu zo'n 75 graden buigen maar met heel veel moeite. De knie is nog steeds stijf en in een beweging van buigen naar strekken of andersom is niet mogelijk. Strekken lukt me ook niet meer goed. Ik loop dus nog steeds op krukken en heb nog erg veel pijn.

    Binnenkort wordt besloten of de knie opnieuw onder narcose zal worden doorgebogen of dat er toch via arthroscopie littekenweefsel verwijderd moet worden.

    Het is duidelijk dat er voorlopig geen prothese in de andere knie zal komen.

    Gr.

    Frida