Nieuwe knie prothese

  • Loes

    Hoi Pieter,

    dat is helemaal balen wat jou allemaal overkomen is. Als de orthopeed het ook niet meer weet wordt het wel heel vervelend. Ik weet niets van een “ actief ” bot dus daar kan ik je niet mee helpen. Een warme knie heb ik ook nog steeds, volgens m'n therapeut is dat geen ontsteking maar een reactie op wat je gedaan hebt ( meestal te veel dan ). Een kennis van me heeft nu bijna 2 jaar een nieuwe knie en daar gebeurt het ook nog als hij teveel gedaan heeft, dat zal wel blijven dan lijkt me. Ik heb in het verleden bij een wachtlijst m'n ziektekostenverzekering ingeschakeld, die hebben toen voor me bemiddeld. i.p.v. waarschijnlijk in april geopereerd te worden, werd ik toen al op 2 januari geopereerd. Is misschien een idee?? Veel sterkte verder.

    Groetjes Loes.Pieter schreef:

    >

    > Hoi “lotgenoten”

    >

    > Ik heb het een en ander van jullie gelezen, en zie dat er

    > veel overeenkomsten zijn en niet altijd alles verloopt zoals

    > ze zeggen.

    > Laat ik mezelf ff voorstellen:

    >

    > Pieter 59 jaar

    > 3 x een knieprothese gehad in 3,5 jaar tijd.

    >

    > Bij mijn eerste operatie in 2005 kreeg ik een halve prothese.

    > Maar na een half jaar met veel pijn gelopen te hebben bleek

    > dat er teveel ruimte zat tussen de onderplaat en bovenplaat.

    > Dus moest er in 2006 een nieuwe onderplaat geplaatst worden.

    > Maar ook na deze operatie bleef ik veel last houden van de

    > prothese en uiteindelijk maar weer na de orthopeet. Na nieuw

    > onderzoek en een botscan bleek ik een “actief bot” te hebben,

    > waardoor er kleine haarscheurtjes in de cement laag waren

    > gekomen.

    > In juni 2008 heb ik een volledige knie prothese gekrengen,

    > maar ook nu heb ik veel last en pijn en kan bijna geen

    > traplopen. Het buigen gaat moeilijk

    > en heb veel last van een warme knie Eind 2008

    > weer terug naar de orthopeet geweest en ja hoor " operatie

    > mislukt en weet het niet meer"

    > Maar ik ook niet!!!! Ik heb een second opnine aangevraagt in

    > Groningen maar …….

    > 2,5 maand wachten dat doe ik dus niet nu een aangevraagt in

    > St Maartenskliniek in Nijmegen dus ff afwachten.

    > Loes schreef:

    > >

    > > Hoi Marian,

    > >

    > > dat is geen beetje balen maar heel veel balen zeg!!! 70

    > > graden is inderdaad veel te weinig, dan kan je bijna niets.

    > > En je wilt toch ook weer graag fietsen enz. Ik heb ook pijn

    > > in de knieholte maar kom met buigen op 100/ 105 graden. Is

    > > ook nog niet genoeg hoor, de pijn komt van m'n hamstrings. Ik

    > > wist niet dat die ook in je knieholte zaten.De therapeut

    > > zegt: geduld het komt weer helemaal goed. Ik begrijp dat je

    > > er tegenop ziet, maar als het echt helpt en je kunt daarna

    > > wel goed buigen dan heb je het er wel voor over lijkt me. Ik

    > > wens je veel sterkte en hoop dat je het resultaat ook weer

    > > laat horen. Ik zal voor je duimen.

    > >

    > > Groetjes Loes.

  • marianne

    Hoi, inmiddels is mijn knie 2,5 week gelegen doorgebogen onder narcose, heb 5 dgn. in het ziekenhuis gelegen en het viel allemaal best mee.

    Ik heb nu een CPM (slede) in huis waar ik 3x dgs. 2 uur in moet liggen zodat mijn knie steeds doorgebodgen wordt. Hij zit nu ruim op 90 graden en kan ook veel beter mijn knie bewegen, de revalidatie bij de fysio gaat ook gewoon door.

    Maar………..rond mijn knie is het toch weer stijf, er wordt gezegd dat dit overgaat, omdat de banden etc. weer zijn opgerekt. Maar het maakt mij een beetje wanhopig, ik ben nu ruim 4,5 mnd. verder. 17 maart moet ik weer naar de orthopeed. Dan maar eens horen of dat normaal is, die stijfheid.

  • Lia

    Hallo Marianne,

    Fijn voor je dat het nu beter gaat en dat het toch nog meegevallen is allemaal.

    Je vraagt je af of de stijfheid normaal is. Ik ben nu 3,5 maand verder na mijn operatie en heb ook nog steeds last van stijfheid. De ene dag wat meer dan de andere. Ook tegen mij is gezegt dat dit langzaam slijt.

    Ik ben ook ongeduldig en ben het ook vaak zo zat, maar mij is gezegt dat het een half tot een jaar nodig heeft. Dus heb ook nog wel ff te gaan.

    Heel veel sterkte nog en hoor nog wel hoe het gaat.

    Groetjes Lia

    marianne schreef:

    >

    > Hoi, inmiddels is mijn knie 2,5 week gelegen doorgebogen

    > onder narcose, heb 5 dgn. in het ziekenhuis gelegen en het

    > viel allemaal best mee.

    > Ik heb nu een CPM (slede) in huis waar ik 3x dgs. 2 uur in

    > moet liggen zodat mijn knie steeds doorgebodgen wordt. Hij

    > zit nu ruim op 90 graden en kan ook veel beter mijn knie

    > bewegen, de revalidatie bij de fysio gaat ook gewoon door.

    > Maar………..rond mijn knie is het toch weer stijf, er

    > wordt gezegd dat dit overgaat, omdat de banden etc. weer zijn

    > opgerekt. Maar het maakt mij een beetje wanhopig, ik ben nu

    > ruim 4,5 mnd. verder. 17 maart moet ik weer naar de

    > orthopeed. Dan maar eens horen of dat normaal is, die

    > stijfheid.

  • betsy Helmink

    Hallo lotgenoten.

    Ook ik heb een hele knieprothese gekregen en wel 27 Juni 2008 dus alweer ruim 8 maanden geleden en het is nog steeds kommer en kwel, elke dag pijn en ze weten niet wat het is, kan mijn knie ca. 85 gr buigen maar heb ook pijn in mijn enkel kennen jullie dit ook?? Misschien komt het omdat ze mijn been ook nog een beetje recht hebben gezet.

    Ik ben trouwens in de st.Maartenskliniek geopereerd en ik moet zeggen dit is een geweldig fijn ziekenhuis, ben op eigen verzoek de zevende dag naar huis gegaan, ben al diverse keren voor controle terug geweest en steeds worden er foto's gemaakt en die zijn goed de prothese zit er goed in, maar waar de pijn vandaan komt weten ze niet, ik moet nu wachten tot een jaar na de operatie en dan kunnen ze pas een MRI scan maken misschien is daar wat op te zien voorlopig dus maar veel ontsteking remmers en pijnstillers slikken,O ja mijn leeftijd 67 jaar.

    Dus houd allemaal goede moed dat doe ik ook al valt het niet mee, mijn oudere broer en een jongere zus hebben ook een nieuwe knie en met beide gaat het goed, dat maakt mij een beetje jaloers, groetjes Betsy

  • Loes

    Hoi Betsy,

    ik ben op 27 oktober geopereerd, misschien is de 27e geen goede dag om te laten opereren?? :-). Ik kan m'n been nu buigen tot 105 graden, dat is niet genoeg om goed te kunnen fietsen. Ik krijg hem niet verder, ook niet bij de therapie, daar moet ik o.a. oefenen op een apparaat speciaal voor de hamstring. Ik wist niet dat die ook in je knieholte zaten, maar nu wel :-). Het blijft ook pijn doen in m'n knieholte. Ik heb ook af en toe pijn in m'n enkel, net of hij op slot gaat. Maar…gelukkig niet altijd. Verder kan ik me prima redden, zowel thuis als op m'n werk. Ik heb een snorbrommer ( Tomos ) gekocht, en na 5 lange weken wachten scheur ik nu overal heen, HEERLIJK. Waar ik wel gek van word, al die zogenaamde goed bedoelde opmerkingen zoals: dan beweeg je niet meer!! Er rijden massa's jonge meiden die niets mankeren rond in auto's, die zie je nooit op de fiets!! Ik koop op m'n 55e een snorbrommer, heb m'n hele leven gefietst, nu gaat dat niet zo lekker, o.a. ook omdat m'n andere knie ook erg slecht is, en dan krijg je steeds zo'n opmerking voor je kiezen. dan denk ik: bemoei je er niet mee!! Ik rijd overigens wel al vanaf de kerst auto., maar dat is de auto van de zaak dus die kan ik lang niet altijd meenemen, vandaar de snorbrommer. Ik kan me voorstellen dat je jaloers bent op je broer en zus. Ik hoop voor je dat ze op de MRI scan iets zullen vinden, en het kunnen verhelpen. Laat je het horen als je een uitslag hebt?? Groetjes Loes.betsy Helmink schreef:

    >

    > Hallo lotgenoten.

    >

    > Ook ik heb een hele knieprothese gekregen en wel 27 Juni 2008

    > dus alweer ruim 8 maanden geleden en het is nog steeds kommer

    > en kwel, elke dag pijn en ze weten niet wat het is, kan mijn

    > knie ca. 85 gr buigen maar heb ook pijn in mijn enkel kennen

    > jullie dit ook?? Misschien komt het omdat ze mijn been ook

    > nog een beetje recht hebben gezet.

    > Ik ben trouwens in de st.Maartenskliniek geopereerd en ik

    > moet zeggen dit is een geweldig fijn ziekenhuis, ben op eigen

    > verzoek de zevende dag naar huis gegaan, ben al diverse keren

    > voor controle terug geweest en steeds worden er foto's

    > gemaakt en die zijn goed de prothese zit er goed in, maar

    > waar de pijn vandaan komt weten ze niet, ik moet nu wachten

    > tot een jaar na de operatie en dan kunnen ze pas een MRI scan

    > maken misschien is daar wat op te zien voorlopig dus maar

    > veel ontsteking remmers en pijnstillers slikken,O ja mijn

    > leeftijd 67 jaar.

    > Dus houd allemaal goede moed dat doe ik ook al valt het niet

    > mee, mijn oudere broer en een jongere zus hebben ook een

    > nieuwe knie en met beide gaat het goed, dat maakt mij een

    > beetje jaloers, groetjes Betsy

  • Loes

    Hoi Marianne, gelukkig dat het doorbuigen geholpen heeft, je bent nu weer op de goede weg. Ik heb na ruim 4 maanden ook nog steeds last van stijfheid. Het gaat wel steeds sneller weg als je gaat bewegen. Als ik een tijdje heb gezeten, helpt het met lopen en andersom. Wel lastig en ik houd me er ook niet altijd aan, als ik lekker bezig ben, ga ik te lang door. Ja, en dat moet je daarna bezuren. Maar dat zal ook wel overgaan. Net wat Lia schreef: er staat 6 tot 9 maanden voor, en als je pech hebt zelfs langer. Maar dat is zo lang hé?? :-)

    Groetjes Loes.

  • liesje

    Ik sta op de wachtlijst vor een totale nieuwe knie, mijn leeftijd is 47 jaar en kan eigenlijk niet wachten totdat ik opgeroepen word. Dit duurt nog ongeveer 3 maanden.

    De orthopeed heeft mij wel gewaarschuwd dat 30% van de pijn blijft in vergelijking van nu. Maar dan nog, ik slaap geen nacht meer door vanwege de pijn en de stijfheid. De lichamelijke beperkingen worden me teveel en ook geestelijk ben ik op van de pijn. Jullie verhalen zijn allemaal zo, als dat de ortopheed mij ook voorhoud, Je doet het niet zomaar, maar ik sta met mijn rug tegen de muur.

    Lees graag jullie verhalen mee en wacht met spanning af.

  • Pieter

    Hallo

    Tja, Ik ben vorige week naar de St.Maartenskliniek geweest voor een secont opinie. Na mijn 3e knieprothese heb ik nog steeds veel pijn en kan moeilijk lopen en buigen. In Heerenveen waar ik 3 keer ben geopereerd kunnen ze niks meer voor me doen, zie het als mislukt.

    Na onderzoek in St Maartenskliniek zeggen ze dat er teveel speling op de prothese zit, vandaar de klachten. Nu worden er foto's gemaakt tewijl ze de knie bewegen. en als daaruit blijkt dat er idd teveel speling is dan zou er weer in nieuwe prothese geplaats moeten worden.

    Dat zou dan mijn 4e zijn in 4 jaar tijd, dus ff afwachten wat de foto's uitwijzen maar ik heb het eigenlijk wel gehad met “ eindelijk een nieuwe knie kan ik weer eens zonder pijn lopen”

    Pieter

  • liesje

    Beste Pieter,

    Dat klinkt niet erg hoopgevend. Waren er van tevoren al aanleidingen dat het een gecompliceerde operatie zou worden? Wanneer worden de foto,s gemaakt?

    Bij mij is er met nadruk gezegd dat het wel “fout” zou kunnen gaan en het enige alternatief is dan, de knie eruit halen en mijn been stijf laten zetten. Geen best alternatief natuurlijk he, maar is bij jou ook zoiets gezegd? Ik hoop maar dat het gunstig uitvalt voor je, sterkte met alles

    Liesje

  • albertine

    hallo lotgenoten,

    Ik ben op 6 2 2009 geopereerd in de St.Maartenskliniek. Mijn knieprothese protesteert volgens mij wel in mijn knie. A.s dinsdag voor controle en dan valt er op de foto te zien of hij nog goed zit. Ik herken veel van de bovengenoemde ervaringen voor wat betreft een dikke knie. Ik weet af en toe niet waar ik het zoeken moet. Mijn knie blijft dik en voelt snel warm en pijnlijk aan. Ik slaap nu met een boog in mijn bed omdat ik zelfs mijn lakens niet kan velen op mijn knie. De huid is erg gevoelig.

    Mijn vraag is wat doen jullie behalve omhoog houden nog meer om van de pijn af te komen. Ik slik nu nog 8 paracetamol per dag. Ik kan mijn knie 95 graden buigen en zit op mijn hometrainer hoog en zie kans een draaiende beweging te maken. Loop nog steeds met twee krukken maar nog niet buiten geweest alleen in huis. Ik doe 3 x per dag mijn oefeningen serieus maar het blijft een moeizaam proces.

    albertine