Nieuwe knie prothese

  • Loes

    Hallo Albertine,

    het is nog erg kort na je operatie, pas 5 weken. De huid van je litteken blijft lang gevoelig, ik deed ‘s avonds m’n broek zelfs uit en zat in onderbroek op de bank met een icepack erop. In bed lag ik al vrij snel op m'n zij, dan stak ik de knie er opzij uit. Dat was koeler en er drukte niets op. Ik ben ruim 4 maanden geleden geopereerd ( 27 oktober ), het gaat allemaal best goed, ik loop redelijk, ik doe ( allang ) weer m'n huishouden zelf. Ik werk ook weer wat uren, ik heb staand werk dus dat is best pittig. Soms als ik teveel heb gedaan is m'n knie ook nog warm ( niet meer dik, dat zijn ze overigens van zichzelf al :-) ), dan ga ik op de bank met een icepack erop en dan is dat ook weer snel over. Ik heb in het begin ook 8 paracetamol geslikt en 's morgens en voor de nacht nam ik er een Arthrotec bij. In het begin is het slapen gewoon dramatisch, maar ook dat gaat over, later slaap je weer als een marmot. Denk er wel aan er staat 6 tot 9 maanden voor!!! dat zeggen ze niet voor niets, het is ontzettend lang, maar daar is nu eenmaal niets aan te doen. Ik zou wel lekker met je 2 krukken naar buiten gaan. Ik moest meteen de dag dat ik thuiskwam naar therapie, en daarna 2 weken iedere dag. Naar buiten gaan is zo HEERLIJK!!!!

    Heel veel succes en sterkte met het herstel.

    Groetjes Loes.

  • resi v kerkoerle

    hoy ik ben resi, ik ben 19 februari geopereerd, een volledige knieprothese gekregen, mijn been was daarna 3x zo dik en het deed veel pijn, maar nu zijn we 3 weken verder, en ik heb nog steeds veel pijn aan het hele been, van mijn voet tot mijn bibs, lopen gaat wel, en buigen ook, alleen gaat mijn been niet recht, veel trainen met de fysiotherapeut, moet dat verhelpen, maar ik weet niet wat normaal is, het moet natuurlijk tijd hebben om te genezen, klopt het ook dat je met een kunstknie nooit meer in de zon mag komen?

    groetjes

  • Loes

    Hoi Resi,

    wat ik begrepen heb is het meestal zo: of je kan hem goed buigen en gaat het strekken niet zo geweldig, of je kan goed strekken ( in mijn geval ) en gaat het buigen niet geweldig. 3 weken is heel kort, dan kan je nog niet veel bereikt hebben. We willen wel graag maar dat is helaas niet zo. Ik ben nu 4 1/2 maand verder en ben er ook nog niet.Heb ook nog regelmatig pijn, gelukkig lang niet zo erg als in het begin maar toch. Kan natuurlijk wel heel veel, maar heb toch nog steeds beperkingen ( waar ik overigens doodziek van wordt, ook niet zoveel geduld hé ). Als je straks in de zon wilt zitten moet je alleen goed oppasssen met het litteken, dat moet je insmeren met een sunblock. De rest van je knie mag er gerust in, en titanium zal toch wel tegen de zon kunnen :-). Houdt moed en ga rustig verder met je revalidatie. Eens komt alles goed en loop je als een kieviet.

    Groetjes Loes.

  • Tiny

    Hallo Lotgenoten

    Ik heb in juni 2006 mijjn eerste knie prothese gehad, de pijn was over maar nu zat er prikkeldraad in.

    Ik moest door de bottscan en daar kwam de orthopeed erachter dat mijn knieschijf ontstoken en geirriteerd was. In jan 2007 het ziekenhuis in voor de knieschijf te laten vervangen. Het ging beter. Maar in oktober 2007 moest mijn andere knie en knieschijf vervangen worden. Weer was de pijn weg die ik ervoor had. Maar het lopen is niet goed. Ieder stap blijf ik voelen. In juni 2008 kreeg ik steunzolen en een breze voor beide knieen. Ik maar door maar dat lopen ging niet beter. Dat prikkeldraad gevoel en de stijfheid blijven. 3 weken geleden weer terug en de arts vroeg mij of ik geen pijn in mijn rug had?

    Maar mijn knieen doen zo zeer dat ik dat niet voelde, (dat beton gevoel heb ik ook.) Toen moest ik door de mriscan voor mijn onderrug. De uitslag die volgde was nog net geen hernia zei hij, we gaan proberen met een gipscorset. nou dat is een onding, vanaf mijn borsten tot aan de onderug zit dat ding. Ik voel me net Flipje of een michlen vrouw. Ik moet 15 mei weer terug en ddan moet ik zeggen of het helpt. Ik blijf zeggen dat er iets in mijn knieen niet goed zit. Mijn nacht kastje wordt te klein voor al die hulpmiddelen. Bril, breze, steunzolen, corset . Il ga denk ik een sicond opium aanvragen. houd verder allemaal goede moet het komt goed al duurt het lang en moet je er veel voor over hebben. ik doe trouwens mijn huishouden wel zelf en ben ook nog koster in de r.k. kerk dus beweging heb ik genoeg. Mijn gewicht zou wel wat lagen kunnen maar ziet het er maar af te krijgen.

    Groetjes en tot mails Tiny

  • ruud de vries

    ik wilde graag weten of er ook mensen met een knie prothese

    die jonger zijn dan 40 jaar

  • t pothof

    hoi met tonnie.

    ik heb 22 november een nieuwe knie gkregen.

    maar komt nog maar tot 60 graden.

    ben al een keer doorgebogen.

    maar moet nog een keer.

    vrijdag hoor ik wanneer.

    groeten tonnie.

  • isabelle

    hallo

    ik ben geopereerd op 24oktober aan totale knieprothese op 32jarige leeftijd

    heb ook al heupprothese op18jarige leeftijd

    ik weet niet of ik het op nieuw zou doen heel pijnlijk!!!!!!!!!!!!!

  • Marjon

    Hallo Knie genoten,

    Ik heet Marjon, ben 53 jaar en heb sinds 7 weken een nieuwe linker knie. Ik herken heel veel in de verhalen, die jullie vertellen. Waar ik tegen aan loop is dat ik meer wil, dan mijn knie aangeeft dat hij aankan. En gelukkig heb ik twee reusachtige fysiotherapeuten aan huis , die steeds op de rem staan. Ik ben nu 7 weken geleden geopereerd en mag of 3 x per dag 30 sec mijn knieen laten rondfietesen, want dat kan ik sinds gisteren hoezee, En moet daar voor 3 minuten in fietsen zonder rond te draaien. Of ik mag met twee krukken 15 minuten naar buiten. en dan mag ik niet rond fietsen. Daarnaast doe ik mijn gewone oefeningen, als onderbeen strekken etc wat jullie allemaal kennen. Ik moet jullie zeggen hou ik me er niet aan dan loopt mijn knie vol met vocht en kan ik minder mijn oefeningen doen en heb ik s'nachts meer pijn. Ze zeggen steeds er staat 3 tot 6 maanden voor neem je tijd dan heb je er de rest van je leven profijt van en gaat hij/zij de knie dus langer mee. Groetjes en sterkte allemaal

  • robertlee

    hallo allemaal, ik heb ook nieuwe knie operatie gehad maart 2009 en eerste maand ging prima met lopen met krukken zelf deed ik mijn fysio oefeningen van internet een maand alles ging voorspoedig, ik moest op controle ik zei tegen de orthopeed dat ik geen fysio had kwam door omstandigheden, hij zei doe het dan hier in het ziekenhuis zelf, ik zei ja prima ik ben 5 weken bezig en ik heb nu al een afspraak gemaakt bij de orthopeed omdat het niet goed gaat ik ben geen zeikerd of zo pijntje hier of daar, ik heb hoge pijngrens, maar nu heb ik pijn aan de binnenkant lijkt wel op de ouwe meniscus pijn iemand misshien ervaring mee, is net of er iemand elke keer met uitstrekken met lopen klein sneetje in geeft z,on snerpende pijn z,on scheermes pijntje, fysio alweer op gezegd totdat ik weer bij de orthopeed ben geweest, aardige gozer die orthopeed echt waar ik hoop dat ie het kan verhelpen maar een ding is ie wel vergeten en dat is een knobbel waar het eigenlijk omging weg te halen uit mijn knieholte want die drukt tegen mijn onderscheenbeen aan heel vervelende pijn zeker last van met fietsen op home trainer en die staat al op de hoogste stand, oja die knobbel in mijn knie holte is geen cyste maar bot overgebleven van vorige operatie,s aan die knie, en dat was in een ander ziekenhuis, nou mensen die nog pijn hebben veel succes en die het niet hebben die ook succes robertlee

  • Lex Bink

    Graag zou ik met iemand willen communiceren over het genezingsproces naar aanleiding van een nieuwe knie die ik een week geleden, 15 juni 2009, heb gekregen.

    Ik moet eerlijk zeggen dat het best wel redelijk gaat, maar ik heb wel veel last van een opgezet been waarvan de huid geel is en behoorlijk gevoelig.

    Kan iemand mij vertellen of dit normaal is en bij het genezingsproces behoort?

    Reacties na zo'n operatie zullen wel verschillend zijn, maar toch, herkent iemand mijn reactie?

    Hoor graag van wie dan ook.

    Lex