tibiakop osteotomie

  • Maarten

    Hallo,

    Ik sta ook op de wachtlijst voor deze operatie, ik heb een ernstig versleten buitenkant van de knie met een x-stand van het been dus het word een closed wig. Ik ben 34 en dus erg jong voor zo'n ingreep maar ik heb al vanaf mijn tiener jaren ernstige knie blessures gehad en meerdere operaties waardoor het nu noodzakelijk is want de knie is op. Op zich zag ik niet zo tegen de operatie op want ik ben al wat gewend, niet alleen de knie maar ik lees hier dat de pijn toch tegenvalt van mensen die ook al het nodige hebben meegemaakt dus ik bereid mezelf er toch maar op voor.

    Fijn om ervaringen te lezen en ik laat nog van me horen als het erop zit.

  • wil

    updat van mijn verloop opeartie onderbeen, nu zo'n 9 weken geleden.

    na eerst 6 weken met 2 krukken gelopen te hebben rade de terapeuth me aan om bepaalde oefeningen te doen zoals die gebruikelijk zijn bij deze operatie. in de slee knie buigen, in de slee met gewichten, staand lopen in een loopbeugel etc. Echter gaf ik telkens aan dat na de oefeningen mijn been zeer pijn doet en warm aanvoelt.

    na 6 weken op controle geweest ziekenhuis, waarbij de arts vraagt of ik met 1 kruk kan lopen ??

    dit is echter niet het geval, en de arts geeft een briefje mee voor de therapeuth om langzaam te gaan belasten.

    de oefeningen worden aangepast, echter na de oefeningen voel ik dat de pijn steeds erger wordt. mijn knie voelt warm aan, en blijft zeer pijnlijk. na 8 achtweken vertrouwd de therapeuth het ook niet, omdat het been zo warm blijft. deze neemt contact op met het ziekenhuis, waar ik meteen op het spreekuur moet komen. Er zijn voor de tweede keer foto's gemaakt en de arts constateerde dat er niets bijzonders te zien is, maar raad me aan om nog eens 4 weken met 2 krukken te lopen. De pijn wordt echter niet minder , en telkens als ik loop wordt de knie dik, en zeer warm die ik dan weer afkoel met ijszakken. Al bij al blijkt het allemaal langer te duren dan ik op gerekend had. Hoop dat het toch wel ooit goed gaat komen.

  • david

    beste wil ben op 14/10/2010 geopereerd geweest aan linker tibiakop nu 27/01 rij ik dagelijks 15 kilometer op de home trainer iedere dag kine ben beginnen fietsen 8dagen na operatie in begin5x5 minuten ik zweer je dit is pas door de hel gaan nu vlot het al iets beter kine heb ik gekregen vanaf 4 dagen na operatie ik denk hoe meer je het gewricht beweegt hoe beter in begin is het wel echter afzien alles zit in het kopje altijd alles positief bekijken normaal moet ik totaal gerevalideerd zijn tegen jullie want dan is het de beurt jawel aan mijn rechterbeen

  • Jeannette Lehmann

    Hallo allemaal,

    Ik ben 42 jaar en ben op 8 januari aan een open wig osteotomie aan mijn linkerbeen geopereerd door dokter van Doorn in het ZGT te Hengelo. Heb veel pijn gehad maar door de morfine is het toch redelijk goed uit te houden. Ben naar huis gegaan naar 2 dagen met zware pijnstillers. Op advies hebben we een bed in de kamer en neer gezet en dit is toch wel een uitkomst. Ik mocht alleen naar het toilet lopen met krukken, de hele dag op de stoel gaat niet vandaar een bed in kamer. Met de pijnstillers die ik heb mee gekregen van het ziekenhuis was de pijn goed te verdragen.

    Nu zijn we 3 weken verder en heb vrijdag en gister-avond op de eerste hulp gezeten.Mijn geopereerde been is 2x zo dik geworden vanaf mijn lies tot aan mijn enkel, eerst dachten ze aan een trombosebeen maar na het maken van een echo was dit echter uitgesloten.De waardes van het bloed zijn niet goed misschien een ontsteking ergens maar dit is ook weer uitgeloten Heb van het ziekenhuis een kous meegekregen die ik om mijn been moest dragen, gistereavond de kous afgedaan en mijn been was nog dikker dan vrijdag .Weer naar het ziekenhuis en nu denkt de dienstdoende orthopeet dat het te maken heeft met de bloeduitstortingen die nog in mijn been zitten. Ze weten niet waar het vocht weg komt. Morgenvroeg moet ik bellen naar ziekenhuis zodat mijn eigen orthopeet van Doorn ook het been kan zien.De arts-assitent van de orthopeet denkt dat ik wordt door gestuurd naar de dermatoloog en dat mijn been wordt ingezwachteld zodat het in feiten het vocht er uit wordt geperst.Om de paar dagen zal ik terug moeten komen voor nieuw verband.Het zal mij benieuwen krijg weer pijn in het been, mag nog steeds alleen maar naar het toilet lopen is mij uitdrukkelijk verteld weer in het ziekenhuis. Op 17 februari moet ik foto's laten maken van mijn knie en naar de orthopeet hoe het is geworden. Ik heb altijd gedacht na 17 februari kan ik weer op de fiets maar daar zie ik nu van af. Tot op de dag van vandaag kan ik mijn knie niet buigen.

    Wie heeft het ook gehad dat het been dik is geworden door het vocht en hoe gaat het als je zonder krukken mag lopen kun je en mag je dan alles weer doen.In de zomervakantie willen we eerst 1 dag naar de plitvicemeren voordat wij verder gaan. Kan iemand mij vertellen uit ervaring of je dan weer fatsoenlijk een dag kunt lopen.

    Groet Jeannette

  • Nancy

    Hallo medelotgenoten,

    Ik ben 13 januari 2010 geopereerd aan mijn rechterbeen, ik heb O benen en had al jaren last van mijn knie (binnenkant), na een aantal bezoeken bij fisio en een ander ziekenhuis ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij het st. Maartenskliniek in Nijmegen, ik heb eerst 6 weken met een brace moeten lopen om te kijken of dit wel zou helpen, na 3 weken kreeg ik ook last van mijn linkerknie en ook daar een brace voor gekregen, toen ik eindelijk in balans was kon ik verbetering voelen, na 6 weken werd er besloten dat een operatie een optie was, of mijn leven lang met een brace blijven lopen, ik vond dit zelf geen optie omdat ik me te jong hiervoor voel, dus werd het een operatie.

    Na mijn operatie en terug op de afdeling had ik geen centje pijn maar dat veranderde na een half uur, ik kreeg een pijnscore van 10 niet meer te houden, morfine spuitjes gehad en morfine in het infuus, helaas ook dat hielp niet ik werd steeds zieker en zieker, ze hebben de dag erna de morfine afgekoppeld want ik kon daar niet tegen, ik heb toen Tramadol gehad, deze kreeg ik via een infuus die ze voor mijn operatie in mijn lies hadden geplaatst, dit ging helpen en om de drie uur had ik dat ook echt nodig naast de andere medicatie, doordat ik zoveel pijn had liep ik achter met therapie daardoor ben ik 7 dagen in het ziekenhuis geweest.

    Thuis heb ik fysio gehad (en nog steeds) en het ging redelijk goed met de medicatie, na 6 weken behoorlijke afkick verschijnselen gehad van de Tramadol, ook last van beenlengte verschil, dit bleek na een bezoek aan de podotherapeut 1,2cm te zijn, ik draag nu aangepaste zolen, ook dit moest ik weer opbouwen want mijn lichaam was behoorlijk scheef aan het trekken, ik heb nu nog steeds last van mijn knieband (binnenkant) en dat is behoorlijk pijnlijk, na een stijgende lijn ben ik terug bij af, volledige rust houden en weer met een stok lopen. Over 2 weken controlle bij mijn arts die me geopereerd heeft, al met al heb ik op dit moment nog te veel pijn om te zeggen of deze operatie wel geslaagd is.

    Maar het positieve van dit alles is dat ik één mooie rechte been heb :)

  • tanja

    4 weken geleden is er bij mij een bovenbeen osteotomie gedaan.

    Ik heb er best veel over te vertellen, wie meer weten wil…mag me mailen.

    op naar pijnvrij-lopen…gr tanja 45 jr(:P)

  • tanja

    nou?? hoe is het gegaan?

    Bij mij viel het best tegen…ik ben ook nog jong, 45…maar positief denken!!

    Bij mij is het nog maar pas geleden….ik adviseer wel fysio, om vroeg op bed de spieren warm te houden…en als de wond weer heel is oefeningen in een warm bad…heerlijk!! succes Tanja

  • Jolanda Esschendal

    Goedemiddag Tanja,

    Ik ben 47 jaar en heb vorige week te horen gekregen dat ik ook zo'n operatie zal moeten ondergaan aan beide knieen.

    Ik had echter nog nooit gehoord van zo'n ingreep dus het viel wat rauw op m'n dak.

    Ik hoopte voor kraakbeentransplantatie in aanmerking te komen dit was niet het geval.

    En nu vond ik al deze ervaringen en jou reaktie van:als je meer wilt weten….. dat spreekt mij wel heel erg aan,

    ik heb nl.een gezin met 2 kinderen een man als chauffeur die veel weg is en ook werk ik parttime,

    ja dat is natuurlijk niet het belangrijkste maar ben wel nieuwsgierig hoe lang je uit de roulatie zal zijn(en krijg je hulp bv.)

    Natuurlijk het belangrijkst is weer een leven dat je pijnloos zal lopen en slapen maar ik dacht altijd een prothese is de enigste oplossing,

    de orthopeed vind me te jong hiervoor en toen noemde hij deze optie.

    Ik zou graag meer willen weten over de ingreep en ervaringen van lotgenoten.

    Groetjes Jolanda

  • tanja

    Hoi Jolanda,

    heb je mijn vorige mail gelezen? op knie lopgenoten hyves is meer….

    Maar je hebt echt wel hulp nodig nadien…eigelijk vielen mij de eerste weken tegen , best pijnlijk..

    Ik heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, en toen met medicatie naar huis…\

    Bed in de kamer…etc….

    Een lieve schoonmoedeer die in de huishouding helpt en een man die veel thuis werkt en zo gaat het wel wel een beetje….

    later meer visite hier…hihih gr tanja

  • Margriet

    Hallo Jolanda,

    Ik heb 22 maart j.l. een osteotomie in Viasana, Mill, ondergaan. Eerste week wel veel pijn gehad, daarna pijnmedicatie snel kunnen afbouwen tot nul. Heb wel 6 weken iedere dag antistolling moeten injecteren. Mocht na 3 dagen opname naar huis. Ben 43, heb een man (full time werkend) en 2 jonge kinderen, m.u.v. de dagen van de ziekenhuisopname hebben wij geen extra hulp gehad, m.b.v. krukken gewoon boven geslapen, overdag alleen thuis, en de kinderen hielpen mij met het koken, digitaal boodschappen gedaan.

    Na 6 weken mocht ik weer volledig gaan belasten, wat 3 weken later pas echt lukte, ben toen ook weer gaan autorijden.

    Ben nu 2 weken weer aan het werk (heb wel een praatberoep), en doe vrijwel alles weer in het huishouden, fiets ook weer vanaf deze week.

    Lopen gaat nog moeizaam, maar gaat wel steeds vooruit.

    De plaat onder mijn huid voel ik wel echt zitten, ben benieuwd of die er nog uit gaat, lijkt me wel een prettig als die er niet meer zit.

    Kan nog niet zeggen hoe het eindresultaat is, maar denk wel dat iedereen de operatie en revalidatie anders ervaart.

    Veel sterkte alvast. Groeten Margriet