tibiakop osteotomie

  • jolanda

    Hallo Margriet,

    Jij bent voor mij de eerste die de operatie als redelijk positief en vrij vlot herstellend ervaart.

    Is het voor 1 knie of moet je ook nog voor je andere knie?

    Ik moet 8 juni voor een gesprek na een serie r.foto's maar ik heb eigenlijk voor mezelf een keuze nu gemaakt dat ik het niet ga doen.

    Ik moet voor beide knieen en begreep een jaar uit de roulatie te zijn.

    Ik ben te jong voor een halve knieprothese wordt gezegd(46) en ik wil nu toch proberen om daarvoor te gaan ik heb nu pijn en wil nu normaal

    kunnen bewegen zonder altijd die pijn.

    Ik ben heel benieuwd hoe dat gesprek gaat verlopen as.dinsdag.

    Groetjes en sterkte met je herstel en bedankt voor je reaktie,Jolanda

  • Margriet

    Hallo Jolanda,

    Ik zie net je reactie en wil je even sterkte wensen voor morgen. Ik vond het ook moeilijk om te beslissen wat te doen.

    Reden voor mij om te gaan voor de osteotomie was dat als je toch nog een zo aktief mogelijk leven wil hebben, dat dan volgens de dr. dit de beste oplossing was.

    Volgens hem zou het zo'n 10 jaar uitstel kunnen geven om vervolgens toch tot die knieprothese over te gaan.

    Spannend sporten zal het niet meer worden, maar ik hoop toch weer flink te kunnen gaan wandelen, fietsen, etc.

    Bij het wandelen was mijn aktieradius al erg afgenomen door de pijn, had ik s'nachts ook regelmatig.

    Moet zeggen dat wij gisteren naar de Apenheul zijn geweest en ik daar de hele dag heb rondgelopen zonder krukken.

    Dit uitstapje was al afgesproken en ik heb wel getwijfeld wat te doen, met of zonder krukken, maar het viel me niet tegen, ook wat betreft de pijn.

    Dit dus 2½ maand na de o.k.

    Ik hoef niet voor de andere knie, de reden van de osteotomie was dat bij de binnenkant van de rechterknie het kraakbeen verdwenen is, ik liep bot op bot, waardoor een o-stand is ontstaan.

    Mijn been is 10 graden naar links/buiten gezet mbv een open wig.

    Nou, veel meer kan ik er denk ik niet over vertellen.

    Succes morgen en laat je weten wat je nu uiteindelijk gaat doen?

    Groetjes Margriet

  • Jolanda

    Hallo Margriet,

    Ik ben geweest en heb besloten om het (nog)niet te doen,

    Ik heb er geen goed gevoel bij,en zie er zo als een berg tegen op,ik wil echt nog een andere orthopeed

    vragen, want hij zegt alleen maar dat ik te jong ben.

    Dat je met een halve knieprothese ook nog niet veel kan doen zegt hij…..(infecties afstoting)

    En omdat ik te jong ben (47 trouwens !!!)slijt zo'n prothese weer eerder, ook dat heb ik nooit gehoord.

    Ik wil me er nog even verder in gaan verdiepen, bijvoorbeeld kan je dan niet 2x in je leven zo'n prothese krijgen?

    Jij zegt bijvoorbeeld dat je 10 jaar uit kan stellen en dan alsnog een prothese?

    Dus dit is dan ook niet de blijvende oplossing?Daar ging ik van uit!!

    Maar jou ervaring is wel zo dat ik denk oh dat is wel nog positief.Vraagje: is je pijn s'nachts ook weg?

    Je merkt wel ik twijfel nog verschrikkelijk ik zou zo graag meer erover willen weten/lezen.

    Ik ga deze dagen proberen wat meer informatie te krijgen over dit alles ik hou je op de hoogte,en wat

    goed dat je al zo'n dag uit bent gegaan zonder krukken echt heel goed van je.

    Groetjes Jolanda

  • wilco

    binnenkort naar st maartenskliniek nijmegen voor beoordeling osteotomie rechterbeen na scheefstand en diverse operaties meniscus en kraakbeen verwijdering.

    Heeft iemand een ervaring met nijmegen hieromtrent?

    Gr

    Wilco

  • marjan

    Hallo,

    Ik ben afgelopen december geopereerd in de Weezenlanen in Zwolle. Ben nu bijna 4 weken verder en

    ik moet zeggen dat het mij allmaal reuze is meegevallen.

    Ik ben op mijn eigen verzoek onder algehele narcose geholpen, en de volgende ochtend nadat de fysio

    was geweest mocht ik al weer naar huis . Ook de pijn is mij reuze meegevallen. Nu loop nog steeds op 2

    krukken maar in huis soms wel met 1.

    Dus ik ben wel positief gestemd dat het allemaal goed komt.

    Succes iedereen.

    Groetjes Marjan

  • Mara

    Hi Wilco,

    Ik ben zelf ook in Nijmegen geholpen. Het is een heel goed ziekenhuis en weten precies wat ze doen!

    De herstelperiode is mij heel erg tegengevallen en ik ben nu inmiddels 9 weken verder en loop nog steeds met 2 krukken. Valt me vies tegen dus.

    Jij succes in iedergeval!

    Gr mara

  • wilma

    hoi mijn man is 28 sept 2010 geholpen aan osteotomie aanzijn rechterbeen is 7gaden na x stand gezet

    had na 6 weken haast geen botaangroei,nu 5maanden later nog haast niet en hij loopt slecht en met pijn

    moet nu 3maanden wachten om foto te maken nou ik geloof er dan ook nog niet in

    maar ja dus maar weer afwachten moest van 6uurtjes werken weer terug na 2a3 uur

    gr wilma

  • richard hensen

    Hallo,

    Ik ben 14 maart j.l. geholpen aan mijn linker knie dus nog geen 2 weken geleden.

    Ze hebben bij mij is de open wig tibiakoposteotomie aan het onderbeen toegepast daarbij is het bot ongeveer 1cm open gezet.

    Deze operatie is gedaan door de Maartenskliniek in woerden.

    Ik moet zeggen dat het mij erg is meegevallen tot nu toe weinig last van pijn gehad,ik kan nu ook alweer met 1 kruk lopen en vanaf maandag (2 weken na operatie) mag ik de knie alweer voledig belasten dus zonder krukken.

    Ik moet nog wel even kijken hoe dat gaat, maar heb er vertrouwen in dat het goed komt.

    Been zelf is nog wel een beetje blauw maar trekt alweer snel weg en ook bijna niet dik meer, ik hoop dat het herstel zo doorgaat dan ben ik weer snel de oude.

    M.v.g. Richard

  • Dinand

    Hallo,

    Over 1 maand wordt ik ook geopereerd aan mijn knie (tibiakop osteotomie). Mijn klacht is dat mijn bovenbeen telkens verschiet ten opzichte van het onderbeen.

    Dit komt doordat beide kruisbanden een tijd geleden zijn afgescheurd. Nu is het knie aan het slijten en krijg ik nieuwe banden. Vooraf willen gaan ze een tibiakop osteotomie operatie uitvoeren om het verschieten te verkomen, en zodat de kruisband operatie een beter resultaat zal hebben.

    Heeft iemand ervaring met deze volgorde van opereren?

  • michaela

    Ik heb 1 dec 2010 de tibakop osteotomie operatie gehad.

    De operatie is mij 1000% meegevallen !! Gelijk na de operatie weinig tot geen pijn gehad , wou zelfs gelijk het bed uit maar dat mocht pas de volgende middag, nadat de drain en catheter verwijderd waren,had nog wel een dag drukverband , dat ging er 3 dec af en mocht ik die middag naar huis. Maar nu scjrik ik best van wat ik hier op het forum lees over 3 graden of 7 graden , mijn onderbeen is 20 graden gedraaid dus aardig veel nawat ik allemaal lees.

    Ik loop nu na bijna 5maanden verder nog op 2 krukken, doordat ik de pech heb en in het geopereerde been , post traumatischedystrofie heb gekregen. Dat is dus een tegenvaller,heb hier nu revalidatie therapie voor. Het is.zo balen omdat het allemaal zo goed ging ! Maar ik ga ervoor en hoop dat het.weer helemaal goed komt ! Heb dus geen pijn meer aan mijn knie of van de operatie (wel een beetje last van de plaat.die laat ik er tzt dan ook uithalen) maar pijn van.de dystrofie en een stijve voet , heb dus een lange weg te gaan. Als het allemaal goed is en komt is mijn andere been aan de beurd. Maar daar denk ik nu nog even niet aan . Zo kan het dus ook gaan . Ik blijf de moed erin houden en het moet.gewoon goed gaan komen !

    Gr Michaela